حمل کالا از چین به ایران: صفر تا صد ارسال بار

حمل کالا از چین به ایران یک فرآیند مهم و چالش‌برانگیز برای تجار و بازرگانان ایرانی است.

از آنجا که میزان مبادلات بین چین و ایران روز به روز در حال افزایش است، یافتن شرکت ارسال بار از چین به ایران نیز بسیار مهم شده است.

استعلام نرخ

+5000

حمل

+150

مشتری

3

خط دریایی

5

تیم ترخیص

شرکت نیک پاد در پروسه صفر تا صد حمل کالا از چین به ایران در کنار شما است و به عنوان یکی از معتبر ترین شرکت‌های ارسال بار از چین به ایران به شما کمک می‌کند.

اگر تاجر هستید و کالایی از چین خریداری کرده‌اید و به دنبال یک شرکت معتبر هستید، می‌توانید از خدمات ارسال بار از چین به ایران استفاده کنید و شرکت نیک‌پاد با تجربه چندین‌ساله و اعتبار بین‌المللی در خدمت شما است.

مشاوره
آشنایی با سیستم حمل کالا از چین به ایران

آشنایی با سیستم حمل کالا از چین به ایران

حمل کالا از چین به ایران چه به صورت خرید مستقیم از چین صورت گرفته باشد و چه کشور چین واسطه بین فروشنده و ایران قرار گیرد، یکی از موضوعات مهمی است که تجار و بازرگانان ایرانی و همچنین شرکت­‌های حمل و نقل به آن توجه دارند.

به همین سبب آشنایی با سیستم حمل کالا از چین به ایران از ارائه پیشینه کوتاه از روابط تجاری فی‌­مابین، به مسیرهای مهم حمل و نقل از چین همگی ضروری و حائز اهمیت است.

تاریخچه حمل و نقل کالا بین چین و ایران

رابطه تجاری بین دو کشور چین و ایران اگرچه در سال‌­های اخیر رشد چشم­گیری را به خود دیده است، اما نباید تصور شود که امری جدید است، بلکه تاریخ روابط تجاری فی‌مابین را می‌­توان به دوران استفاده از جاده ابریشم معروف نسبت داد که روابط تجاری بین بخش‌­های مختلف از شرق­‌ترین قسمت آسیا تا مرز غربی این قاره را ممکن ساخته بود.

تاریخچه حمل و نقل کالا بین چین و ایران

البته در طول سال‌­های اخیر روابط تجاری بین دو کشور بهبود یافته است، این امر که از عوامل مختلف اقتصادی، سیاسی، موقعیت جغرافیایی دو کشور، تشابه فرهنگ‌­های کشورهای آسیایی و به ویژه محدودیت‌­های اعمال شده بر ایران در طول دوران تحریم‌­ها نشات می‌­گیرد، توانسته حجم مبادلات بین ایران و چین را در ماه­‌های پایانی سال 2022 با رشد ۲۱ درصدی نسبت به ماه قبل از آن به به ۱ میلیارد و ۲۶۱ میلیون دلار افزایش دهد.

کالاها و مرسولات مختلفی بین دو کشور به صورت متداول در حال انتقال است که تنوع قابل توجهی از مواد غذایی، وسایل نقلیه، وسایل الکترونیکی، مواد دارویی، بهداشتی و درمانی را شامل می­‌شود که با هر کدام از این موارد در جای خود آشنا خواهیم شد.

آمار حمل کالا از چین به ایران در سال 2023

همان­طور که اشاره کردیم روابط تجاری بین دو کشور ایران و چین مسیر رشد خود را می‌پیماید، به نحوی که در سال 2023 مراودات تجاری بین دو کشور، توسط سازمان گمرک چین طی شش ماه اول 2023 بالغ بر 7.537 میلیارد دلار محاسبه و اعلام شده است.

آمار حمل کالا از چین به ایران

تقسیم حجم مبادلات فی‌­مابین به این نحو است که صادرات اقلام و کالاهای مختلف ایران به چین طی این دوره بالغ بر 2.2 میلیارد دلار و واردات از چین به رقم 5.329 میلیارد دلار برآورد شده است. میزان واردات کالا از چین به ایران نسبت به دوره مشابه از سال 2022 با افزایش بیش از 1.19 میلیارد دلار افزایش همراه بوده است.

البته مطابق با بررسی‌­های انجام شده، ارزش حجم کلی مبادلات نسبت به سال 2022 کاهش داشته است که در نتیجه تراز مبادلات را به نفع کشور چین و به میزان بیش از 3.12 میلیارد  جابه‌­جا ساخته است.

مسیرهای مهم حمل و نقل کالا از چین به خاورمیانه

مسیرهای مهم در تجارت جهانی که به عنوان کریدورها نیز شناخته می‌­شوند، مورد بررسی­‌های متعدد قرار گرفته­‌اند و اهمیت این کریدورها در طول سال­‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ در تجارت  ۱۸ تریلیون دلاری نقش به سزایی را به خود اختصاص داده است.

مسیرهای مهم حمل و نقل کالا از چین به خاورمیانه

حال جالب است که بدانید که از بین این مسیرهای حرکتی، نقش چین و موقعیت جغرافیایی چین به نحوی است که بیان می‌­شود بزرگ‌­ترین کریدور جهان، یعنی «کمربند اقتصادی جاده ابریشم» و «جاده ابریشم دریایی قرن بیست و یکم» در ارتباط با چین قرار دارند، به نحوی که یا به چین می‌­رسند و یا از چین آغاز می‌­شوند.

نکته مهم در نقش چین برای حمل و نقل بین المللی، گستره دامنه آن به هر دو حمل و نقل دریایی و حمل و نقل زمینی است، به نحوی که در حال حاضر پنج مسیر پرتردد و ترانزیتی در جهان به نحوی با چین در ارتباط هستند.

این مسیرها عبارتند از:

  • چین‌ -‌ پاکستان
  • چین‌ -‌ مغولستان‌ -‌ روسیه که مسیر ارتباطی اوراسیا نیز شناخته می‌­شود که چین و اتحادیه اروپا را به هم می‌­رساند
  • چین – شبه جزیره هندوچین
  • بنگلادش – چین – هند – میانمار
  • چین – آسیای مرکزی – آسیای غربی

مزایای تجارت با چین

سهم کالاهای وارداتی از چین به ایران را دانستیم اما سوالی که پیش می‌­آید آن است که چرا تجار و بازرگانان ایرانی به کالاهای چینی علاقه دارند و سهم چین در سبد واردات ایران از چه عواملی نشات می‌­گیرد.

باید دانست که عوامل مختلف جغرافیایی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در روابط حسنه تجاری بین ایران و چین موثر هستند که از ­جمله می‌­توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  1. قیمت مناسب کالاهای چینی: کالاهای چینی که تنوع قابل توجهی در نوع و کیفیت را نیز دارا هستند، به نسبت دیگر نمونه­‌های خارجی موجود با قیمت پایین‌­تری به فروش می‌­رسند. این امر بیش از هر چیز به دلیل ارزان­ بودن نیروی کار در چین است که در نتیجه قیمت نهایی کالا را کاهش داده است.
  2. تنوع قابل توجه کالاهای چینی: کالاهای تولید در چین با تنوع بیشتری نسبت به دیگر انواع خارجی آن تهیه و تولید می‌­شوند. تنوع کالاها نه تنها به انواع تولیدات چین بلکه به تنوع در جنس، کیفیت و ظاهر محصولات تولیدی نیز باز می‌­گردد که در نتیجه می‌­توان نیازهای مختلف را از کشوری واحد تهیه کرد و متناسب با انواع سلیقه به بازارهای داخلی تزریق نمود.
  3. امکان استفاده از انواع روش‌­های حمل و نقل از چین به ایران: دو کشور چین و ایران به دلیل موقعیت قرارگیری بر روی نقشه جغرافیا، دسترسی مستقیم به آب‌­های آزاد و نیز مسیر خاکی مستقیمی که بین آن‌­ها وجود دارد، امکان استفاده از انواع روش‌­های حمل و نقل را دارا هستند. همچنین در نظر داشته باشیم که فاصله بین چین و ایران به نسبت متناسب است که در نتیجه هزینه حمل و نقل را تعدیل می­‌سازد.
  4. روابط بین دو کشور ایران و چین: دو کشور از دیرباز با هم روابط تجاری و سیاسی مسالمت آمیزی داشته­‌اند. با توجه به پیشینه روابط دو کشور، بدیهی می‌­نماید که وضعیت تجارت و تسهیلات اعطایی به تجار دو کشور در حال حاضر نیز مطلوب و مناسب به حال واردات کالا از چین باشد. همچنین در نظر داشته باشیم که تاریخ سیاسی دو کشور هیچگاه از نوع خصمانه نبوده است که در نتیجه احساسات عمومی نیز به روابط مناسب دو کشور تمایل دارد.

مزایا و معایب تجارت با چین

معایب تجارت با چین

با اینکه واردات کالا از چین به ایران محاسن خاص خود را به همراه دارد که مهم­‌ترین آن‌­ها را در بند پیش معرفی کردیم، اما نباید تصور کنیم که هیچگونه نقطه ضعف یا چالشی برای تجار ایرانی که قصد واردات کالا از چین را دارند در پیش نیست.

در واقع در این خصوص می‌­توان به موارد چندگانه ذیل اشاره کرد:

  1. کیفیت پایین محصولات چینی: محصولات و کالاهای تولید شده در چین با وجود اینکه از تنوع قابل توجهی برخوردار هستند، اما باید در نظر داشته باشیم که در بسیاری از انواع محصولات، چین هنوز هم نمی‌­تواند کالاهایی با کیفیت دیگر نمونه‌­های خارجی تولید نماید.
    البته که کالاهای تولید شده در چین معمولا در چند کیفیت مختلف تولید می­‌شوند و با پرداخت هزینه بیشتر می‌توان به گزینه مناسب‌­تری دسترسی داشت، اما در هر حال از حیث کیفیت هنوز کالاهای چینی در بسیاری از انواع محصولات در تراز اول قرار نمی‌­گیرد.
  2. تفاوت زبان و فرهنگ بین دو کشور: ارتباط گرفتن بین تجار دو کشور یکی از مهم‌ترین نکاتی است که می‌­تواند فرآیند تجارت را تسهیل بخشد. حال با وجود آن که زبان تجارت در بسیاری از کشورها به زبان انگلیسی انجام می‌شود، اما در کشور چین با دارا بودن بیش از یک میلیارد جمعیت و زبان منحصر به فرد خود، نمی‌­توان انتظار داشت که همه فروشندگان به زبان انگلیسی تسلط داشته باشند که در نتیجه ارتباط گرفتن و درک متقابل را بدون کمک گرفتن از مترجم دشوار می­‌سازد.
  3. خدمات پس از فروش نامطلوب: متاسفانه کالاهایی که از چین خریداری می‌شوند، معمولا خدمات پس از فروش و پشتیبانی مناسبی برخوردار نیستند. به همین سبب نیز کسب اطمینان از سلامت و کیفیت کالا، پیش از آنکه به دست ما برسد، اهمیت قابل توجهی خواهد داشت و یا آن که از شرکت‌­های معتبری که خدمات پس از فروش نیز به کالاهای خود اختصاص می‌­دهند باید قرارداد امضا نمود.

روابط تجاری چین با خاورمیانه

تنها کشوری که با چین در خاورمیانه ارتباط تجاری دارد ایران نیست، بلکه ارتباطات تجاری چین با کشورهای خاورمیانه کاملا قابل توجه است.

روابط تجاری چین با خاورمیانه

در این خصوص باید اشاره کنیم که مبادلات تجاری گروهی از کشورهای عربی و کشورهای خاورمیانه با چین در سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ به میزان ۵ درصد نسبت به سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ افزایش یافت و ارزش کل مبادلات تجاری چین با این کشورها به ۱۱۳ میلیارد دلار رسیده است.

در این تقسیم­‌بندی بیشتری روابط تجاری با کشور عربستان سعودی است که مبادلاتی به ارزش ۲۷ میلیارد دلار با نرخ رشد سالانه ۱۰ درصد را دارا است، در مقام دوم امارات متحده عربی با ارزش ۲۳ میلیارد دلار با نرخ رشد سالانه ۱۳ درصد قرار دارد.

همچنین کشور عراق نیز مبادلات تجاری خود با چین را با ارزش ۱۲.۴ میلیارد دلار رسانده است که در مقام سوم از مبادلات تجاری بین خاورمیانه و چین قرار می‌­گیرد.

ارتباطات چین با خاورمیانه که در گروه­‌های کالایی مختلف و به ویژه در تجارت نفت جریان دارد، به درجه­‌ای از اهمیت است که دامنه نفوذ چین در این منطقه به واسطه روابط تجاری مورد پذیرش دیگر کشورها نیز قرار گرفته است.

حتی در این خصوص باید بدانیم که خاورمیانه در سال 2022 میلادی به عنوان بزرگ‌­ترین شریک تجاری چین معرفی شد که نرخ رشد مبادلات تجاری آن با چین نسبت به دوره مشابه از سال پیش 27.1 درصد رشد را شاهد بوده است.

به این طریق ارتباط تجاری خاورمیانه و چین نسبت به رشد تجارت بین اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (15 درصد)، اتحادیه اروپا (5.6 درصد) و ایالات‌ متحده (3.7 درصد) پیشی گرفته و در مقام اول از روابط تجاری قرار گرفته است.

انواع روش های حمل کالا از چین

انواع روش‌­های حمل کالا از چین

روش‌­های حمل و نقل در تجارت بین‌­المللی به پنج دسته تقسیم می‌­شوند که هر پنج مورد به هنگام واردات کالا از چین به ایران نیز حسب مورد قابل استفاده است.

این روش‌های حمل و نقل شامل:

  • روش حمل و نقل بین‌­المللی دریایی،
  • حمل و نقل بین‌­المللی زمینی،
  • حمل و نقل بین‌االمللی ریلی،
  • حمل و نقل بین‌­المللی هوایی
  • و حمل و نقل بین‌­المللی ترکیبی است.

حمل دریایی

حمل و نقل دریایی کالا از چین به ایران از بسیاری از جهات بهترین گزینه‌­ای است که می‌­توانیم انتخاب کنیم. البته باید اشاره کنیم که حمل و نقل دریایی در میان انواع روش­‌های حمل و نقل بین‌­المللی، از چنان محبوبیتی برخوردار است که عملا 90 درصد از تجارت بین‌­المللی به این روش در جریان است.

حمل دریایی

حمل و نقل دریایی که شامل بارگیری مرسوله در بندر کشور مبدا و حمل دریایی آن تا بندر کشور مقصد می‌­باشد، می‌­تواند به کمک یک یا چند کشتی انجام گیرد اما ضروری است که حتما به وسیله انواع کشتی‌­ها انجام گرفته باشد و کل مسیر حمل و نقل به طریق دریایی انجام گیرد.

به همین سبب است که حمل و نقل دریایی بین دو کشوری می‌­تواند جاری باشد که هر دو به آب‌­های آزاد دسترسی داشته باشند. خوشبختانه هر دو کشور چین و ایران، دسترسی مستقیم به آب‌­های آزاد داشته و به کمک بنادر متعددی می‌­توانند به هم متصل شوند.

همانطور که اشاره شد در حال حاضر 90 درصد از حمل و نقل جهانی به طریق دریایی انجام می‌­گیرد، دلیل این محبوبیت را می‌­توان در عوامل مثبته ذیل جستجو کرد:

حمل و نقل دریایی، روش مقرون به صرفه در تجارت بین‌­الملل: در حمل و نقل دریایی، هزینه‌­ای که بابت جابه‌­جایی مرسوله از نقطه مبدا تا مقصد می‌­پردازیم، نسبت به دیگر روش­‌های حمل و نقل بسیار کمتر است.

علت این امر را می‌­توان در موارد مختلفی جستجو کرد. برای مثال کشتی­‌ها قابلیت گنجایش و انتقال مرسولات سنگین و حجیم را دارا هستند که در نتیجه اولا نیاز به تعداد سفرهای کمتری برای حمل حجم خاصی از مرسولات خواهیم داشت و ثانیا امکان تقسیم هزینه نهایی حمل بین مرسولات متعددتری فراهم می‌­شود.

همچنین سخت کشتی­‌ها نسبت به دیگر انواع سوخت و به ویژه سوخت هواپیما بسیار ارزان‌­تر است، فراموش نکنیم که این ویژگی به دیگر تاسیسات و تجهیزات در حمل و نقل دریایی نیز باز می‌­گردد.

به هر حال به سبب ارزان‌­تر بودن حمل و نقل دریایی، این گزینه بسیار مقرون به صرفه است.

ممنوعیت‌­ها و محدودیت‌­های کمتر در حمل و نقل بین‌­المللی دریایی: در حمل و نقل بین‌­المللی کالا و مرسولات عوامل مختلفی موثر هستند، برخی از این عوامل شامل قوانین و مقررات بین‌­المللی هستند که محدودیت‌­های قانونی را به ما اعمال می­‌کنند و نیز استانداردهای لازم الرعایه برای حمل و نقل بین‌­المللی ار مقرر می­‌سازند.

برای مثال باید اشاره شود که در مقررات جهانی انواع کالاها به دسته‌­های ممنوع جهت انتقال، مجاز و مشروط تقسیم می‌­شوند. در گروه دسته­ کالاهای ممنوعه، حمل و نقل دریایی کمتری سهم را به خود اختصاص داده است و در واقع میزان و تعدد انواع کالا و مرسولاتی که می‌­توانیم به طریق دریایی و البته به شرط رعایت مقررات بهداشتی و ایمنی در بسته‌­بندی، بارگیری، حمل و تخلیه، منتقل سازیم، نسبت به دیگر روش­‌های حمل و نقل بسیار متنوع‌­تر است.

نوع دیگری از محدودیت که در حمل و نقل‌­های جهانی با آن مواجه می‌­شویم، به امکان عملی برای بارگیری و حمل مرسولات سنگین و حجیم باز‌می‌­گردد که وسیله نقلیه ما امکان عملی برای جابه‌­جایی آن را نخواهد داشت. این نوع از محدودیت­‌ها نیز در روش حمل و نقل دریایی، به لطف انواع کشتی‌­ها در ابعاد و امکانات مختلفی که ساخته شده است، بسیار تسهیل و تعدیل شده است.

انتقال انواع مختلفی از گروه­‌های کالایی به کمک کشتی­‌های باربری: یکی از مهم‌­ترین محاسن در حمل و نقل دریایی، به تنوع کشتی‌­های ساخته شده باز‌می‌­گردد، به نحوی که امکان حمل انواع کالاهای سنگین و سبک، خشک و تر، خطرناک و نیمه خطرناک را برای ما فراهم ساخته است.

در این خصوص باید اشاره کنیم که با اینکه محبوب‌­ترین روش حمل و نقل در انتقال دریایی مرسولات به روش حمل کانتینری باز‌می‌­گردد، لیکن انواع کشتی­‌های مخزنی، کشتی‌­های حمل فله‌­ای، کشتی‌­های RO – RO وجود دارند که در عمل امکان انتقال انواع مرسولات را فراهم ساخته‌­اند.

تنوع قراردادهای حمل و نقل دریایی: در روش حمل و نقل دریایی، با توجه به حجم و وزن مرسولاتی که قصد ارسال آن را از چین به ایران داریم و نیز با احتساب نوع و جنس مرسوله، می‌­توانیم تمام حجم یک کشتی یا بخشی از ظرفیت آن را به خود اختصاص دهیم. طبیعتا هزینه‌­ای که می‌­پردازیم و خدماتی که دریافت می‌­کنیم نیز با توجه به نوع قرارداد ما متفاوت خواهد بود، اما امکان عملی برای تنظیم انواع قراردادها از این حیث برای ما مهیا است.

حملی هوایی

در حمل و نقل هوایی بین‌­المللی، همانگونه که از نام آن نیز به دست می‌­آید، از وسایل نقلیه هوایی شامل انواع هواپیماهای باربری برای انتقال مرسولات و کالاها از نقطه مبدا تا کشور مقصد استفاده می­‌شود.

برای آن که امکان انتقال هوایی بین دو کشور مهیا باشد، طبیعی است که باید هر دو کشور باندهای پرواز بین‌المللی داشته باشند و تاسیسات و تجهیزات لازم جهت پروازهای باری بین‌­المللی را در اختیار داشته باشند. البته که وجود پرواز مستقیم بین دو کشور نیز یک حسن محسوب می‌­گردد.

حملی هوایی

بین دو کشور ایران و چین مراودات تجاری از طریق هوایی در جریان است. در واقع به کمک فرودگاه­‌های بین‌­المللی که در شهرهای مختلفی از هر دو کشور ایران و چین ایجاد شده است، امکان حمل و نقل هوایی به نحو مناسبی برقرار است.

در خصوص حمل و نقل هوایی باید در نظر داشته باشیم که از دیگر انواع روش‌­های حمل و نقل بسیار سریع‌­تر است، به نحوی که سرعت حمل و نقل هوایی با توجه به تاسیسات و هواپیماهای امروزی تا 30 برابر نسبت به دیگر روش‌های حمل و نقل تخمین زده می‌­شود.

نکته مثبت دیگر در حمل و نقل هوایی، امنیت و حفظ سلامت و کیفیت مرسولات در این روش حمل و نقل است. زیرا مخاطرات طبیعی و به ویژه انسانی در خصوص پروازهای باربری بین‌­المللی، به نسبت دیگر روش­‌های حمل و نقل کمتر حادث می‌­شود.

اما در مقابل باید اشاره کنیم که در حمل و نقل هوایی کالا و مرسولات، اولا با محدودیت در انتقال کالاها مواجه هستیم. برخی از این محدودیت‌­ها ناشی از وضعیت هواپیما است که تا حجم و وزن معینی را می­تواند در یک مرتبه پرواز در خود جای دهد و طبیعتا مرسولات بسیار سنگین و یا بسیار حجیم را نمی‌­توان با هواپیما جابه­‌جا کرد.

از سوی دیگر ممنوعیت‌­های قانونی و محدودیت­‌هایی که در انتقال هوایی مرسولات وجود دارد، نسبت به دیگر انواع روش‌­های حمل و نقل، بسیار سختگیرانه‌­تر است به نحوی که تعدد مرسولات ممنوعه برای انتقال و جابه­‌جایی در حمل و نقل هوایی متنوع‌­تر است.

در نهایت در نظر داشته باشیم که هرچند که امکان عملی حمل و نقل هوایی مرسولات از چین به ایران وجود دارد، لیکن استفاده از این روش حمل و نقل، به نسبت دیگر روش‌های جابه­‌جایی بسیار گران‌­تر خواهد بود به نحوی که ممکن است اصلاً مقرون به صرفه نباشد.

با این حال با توجه به سرعت حمل و نقل هوایی، ممکن است که انتقال برخی از انواع کالاها و مرسولات همچون انواع مواد دارویی، غذایی، بهداشتی و درمانی به طریق هوایی از چین به ایران گزینه مناسب‌­تری باشد.

حمل زمینی

در روش حمل و نقل زمینی کالا، مرسولات در نقطه مبدا به وسیله نقلیه که می‌­تواند شامل انواع کامیون، تریلی یا دیگر انواع از وسایل نقلیه زمینی باشد، بارگیری می‌­شود و از طریق جاده‌­ا‌ی و زمینی تا کشور مقصد حمل می­‌شوند.

حمل زمینی

در روش حمل و نقل زمینی ضرورتی ندارد که حتما از تنها یک وسیله نقلیه استفاده شود لیکن ضروری است که حتی در صورت جابه‌­جایی و تغییر در وسیله نقلیه، هر دو وسیله از نوع زمینی باشند.

با توجه به موقعیت جغرافیایی دو کشور ایران و چین و ارتباط زمینی مستقیمی که بین دو کشور وجود دارد، امکان عملی برای استفاده از روش حمل و نقل زمینی بین دو کشور مهیا است که در نتیجه بسیاری از مرسولات به طریق زمینی از چین به ایران حمل می‌­شوند.

حمل و نقل زمینی کالا از چین به ایران، نسبت به روش هوایی بیشتر به طول خواهد انجامید بسیار ارزان‌­تر است. همچنین در نظر داشته باشیم که وسایل نقلیه زمینی تا حجم و وزن محدودی را می‌­توانند در یک سفر حمل نمایند که در نتیجه از این حیث نیز محدودیت داریم.

به عنوان محدودیتی دیگر در روش حمل و نقل زمینی، به تاثیر شرایط جوی و محیطی و امنیت طبیعی و انسانی که به سلامت و کیفیت حمل و نقل و نیز مدت زمان سفر زمینی تاثیر می‌­گذارد، اشاره کرد.

حمل ریلی

حمل ریلی به معنای استفاده از راه­‌آهن‌­های بین‌­المللی است که امکان انتقال انواع کالا و مرسوله را به طریق استفاده از ناوگان ریلی مهیا می‌­سازد.

در خصوص حمل و نقل ریلی باید اشاره کنیم که در برخی از انواع تقسیم‌­بندی­‌ها، حمل و نقل ریلی در کنار حمل و نقل زمینی گنجانده می‌­شود، اما باید بدانیم که در این روش حمل و نقل، اولا تنها از وسایل نقلیه ریلی استفاده می‌شود، ثانیا نکات مثبت و منفی متفاوتی نسبت به حمل و نقل زمینی وجود خواهد داشت.

حمل ریلی

البته با توجه به توسعه ناوگان‌­های ریلی، در حال حاضر عملا امکان ارسال و جابه­‌جایی انواع کالاهای سنگین و سبک، مایع و خشک توسط واگن‌­های مختلف همچون واگن­های مخزن‌­دار، واگن­‌های یخچالی و واگن­‌های کانتینری وجود دارد.

همچنین سرعت حرمت در حمل و نقل ریلی نسبت به حمل زمینی سریع­‌تر است و مسیر حرکتی به صورت مستقیم‌­تری بین کشورها کشیده می‌­شود.

حمل ترکیبی

آخرین روش حمل و نقل در تجارت دریایی شامل حمل و نقل ترکیبی است. این روش که شامل استفاده از بیش از یک نوع حمل و نقل است، بین چین و ایران نیز در جریان است.

در حمل و نقل ترکیبی، ممکن است که روش حمل دریایی با روش حمل زمینی ترکیب شود و یا آن که روش حمل زمینی با روش حمل و نقل هوایی و یا حتی روش حمل و نقل دریایی با حمل و نقل هوایی با هم ترکیب شوند، اما آنچه که مهم است عبارت است از استفاده از بیش از یک نوع وسیله نقلیه برای جابه‌­جایی کالا و مرسولات از نقطه مبدا تا نقطه مقصد.

حمل ترکیبی

استفاده از حمل و نقل ترکیبی برای ارسال کالا و مرسولات ممکن است به این علت باشد که دو کشور هیچگونه مسیر ارتباطی مستقیم در اختیار نداشته باشند، پس در صورتی که بین دو کشور مسیر جاده­ای مستقیمی وجود نداشته باشد، فرودگاه بین‌المللی در هر دو کشور فراهم نبوده و یا امکان پرواز وجود نداشته باشد و نیز هر دو کشور به آب‌­های آزاد دسترسی نداشته باشند، انتقال و جابه‌­جایی مرسولات بین آن‌­ها ضرورتا به طریق ترکیبی انجام خواهد شد.

اما حالت دیگری که ممکن است ما را به استفاده از روش حمل و نقل ترکیبی برساند، مقرون به صرفه­‌تر بودن این روش حمل و نقل به نسبت استفاده از تنها یک روش است.

پس چنانچه استفاده از چند نوع روش حمل و نقل برای ما گزینه­‌ای مقرون به صرفه، از حیث میانگین زمان، هزینه و امنیت در انتقال را تشکیل دهد، می‌­توانیم برای حمل کالا از چین به ایران به سراغ این روش حمل و نقل برویم.

مراحل واردات کالا از چین

مراحل واردات کالا از چین

در نظر داشته باشیم که با توجه به روش حمل و نقل که انتخاب می‌­کنیم، مدارک انتقال مرسوله و مراحلی که جهت حمل آن از چین تا ایران باید طی شود نقاط تمایزی خواهد داشت.

با این حال مهم‌­ترین مراحل در انواع روش‌­های حمل و نقل یکسان است و شما باید این مراحل را به ترتیب زیر دنبال کنید:

  • انتخاب کالا
  • انجام تحقیقات لازم
  • مذاکره و انعقاد قرارداد
  • بسته‌بندی مناسب
  • انتخاب روش حمل و نقل
  • تحویل به گمرک مبدا
  • پرداخت‌های مالی
  • تهیه مدارک لازم
  • ترخیص از گمرک مقصد
  • تحویل و تخلیه
  • تست کالا و خدمات پس از فروش

۱. انتخاب کالا

چنانچه به عنوان یک تاجر و بازرگان قصد واردات کالا از چین به ایران را داشته باشیم، طبیعتا اولین اقدامی که باید انجام دهیم شامل تهیه کالا است. در نظر داشته باشیم که قرارداد حمل و نقل کالا و انتقال آن از طریق دریایی، هوایی یا زمینی از چین به ایران، مشروط است به اینکه اول قرارداد خرید و فروشی را با فروشنده چینی امضا کرده باشیم.

۱. انتخاب کالا

اما امضای قرارداد خرید و فروش، وابسته به انتخاب کالای مناسب است، به نحوی که بتوان بازار فعلی را برای کالای مورد نظر خود بسنجیم، از نظر کیفیت، زمان تحویل و قیمت کالا جدول مقایسه­‌ای تهیه کنیم و سپس بهترین گزینه در دسترس را به مذاکره گذاشته و با فروشنده نسبت به امضای قرارداد اقدام نماییم.

پس در نظر داشته باشید که انتخاب کالا شامل بررسی کلیه جنبه­‌های مالی، کیفی، کمی و زمان نهایی تحویل کالا است که باید با خواسته و نیاز ما مطابقت داشته باشد.

همچنین با توجه به مقررات بین‌­المللی و نیز مقررات داخلی ایران در حمل و واردات کالا از دیگر کشورها، ضروری است که به نکاتی که ما اجازه واردات کالا و ترخیص آن از گمرک را خواهد داشت توجه داشته باشیم. از حیث مقررات داخلی، باید به قوانین گمرکی تسلط داشته باشیم تا در زمان امضای قرارداد ما، کالای خریداری شده از جمله کالاهای ممنوعه قرار نگیرد.

۲. انجام تحقیقات لازم

حتی اگر کالای مورد نظر و مناسب خود را پیدا کردیم، مراحل مقدماتی پیش از امضای قرارداد را خاتمه نداده­‌ایم. بلکه باید در نظر داشت که انتخاب کالا تنها اولین گام است، در گام دوم ضروری است که اطلاعات ارائه شده را با حقیقت موضوع مطابقت دهیم.

۲. انجام تحقیقات لازم

پس باید تحقیقات جامعی ترتیب دهیم به نحوی که کالای یافت شده اولا نزد متصرف قانونی باشد که اجازه قانونی برای فروش آن داشته باشد، ثانیا امکان خرید و واردات به ایران را داشته باشد و همچنین امکان جابه‌­جایی در مسیر بین‌­المللی را داشته باشد.

به عنوان مثال، ضروری است که به اسناد هویتی و مالکیتی فروشنده توجه داشته باشیم تا عملا از شخصی خرید کرده باشیم که اجازه و امکان فروش مرسوله به ما را داشته باشد. نکته دیگر آن که ترتیب پرداخت، حمل و نقل مرسوله و دریافت مرسوله را حتما باید در زمان خرید کالا و در توافقات فی‌­مابین در نظر گرفته باشیم.

اما نوع دیگری از مقررات که باید در نظر داشت، به قوانین بین‌­المللی تجارت کالا و مرسولات اختصاص دارد. توجه داشته باشیم که با توجه به کنوانسیون‌­های بین‌­المللی، انواع کالاهایی که می‌­توانند موضوع خرید و فروش و تجارت و حمل بین‌­المللی قرار گیرند، به گروه کالاهای مجاز، کالاهای مشروط و کالاهای ممنوعه تقسیم می­‌شوند.

در گروه کالاهای مجاز با محدودیت و قانون خاصی مواجه نیستیم و کافی است که شرایط احراز مالکیت، هویت و اسناد پرداخت و حمل مجاز مرسوله رعایت شده باشد. اما در گروه کالاهای مشروط با مقررات بین‌­المللی مواجه هستیم که بر نحوه بسته‌­بندی، بارگیری، حمل و تخلیه مرسوله حکمفرما هستند و احتمالا مدارک و اسناد متفاوتی برای انتقال مالکیت و انتقال فیزیکی مرسوله را نیاز دارند.

در نهایت گروه کالاهای ممنوعه قرار دارند که اصولا امکان عملی برای انتقال فیزیکی آن‌­ها از نقطه مبدا تا مقصد یعنی از چین به ایران وجود نخواهد داشت. ممنوعیت خرید و فروش و انتقال کالاها می‌­تواند به دلیل مقررات داخلی، قوانین سلامت محیط زیست و انسان و یا علل دیگری باز‌گردد.

در هر صورت در نظر داشته باشید که هدف از خرید یک کالا تحویل گرفتن و تصرف آن در نقطه مقصد یعنی ایران است، پس کالایی را خریداری نمایید که اولا فروشنده امکان قانونی برای انتقال مالکیت آن را دارا باشد، ثانیا ترتیبات انتقال و جابه­‌جایی فیزیکی آن امکان‌­پذیر باشد و در نهایت مطابق با قوانین ایران امکان ورود کالا به کشور و تصرف آن توسط خریدار فراهم باشد.

۳. مذاکره و انعقاد قرارداد

پس از آن که کالای خود را شناسایی کرده و تحقیقات لازم را ترتیب دادیم، به نحوی که مطمئن شویم که امکان بالقوه برای امضای قرارداد و حمل آن به ایران وجود خواهد داشت، همچنان به امضای قرارداد نرسیده‌­­ا‌یم.

۳. مذاکره و انعقاد قرارداد

در این مرحله باید مذاکرات لازم را جهت امضای قرارداد شروع کنیم. موضوعات مختلفی وجود دارد که باید در مذاکرات ابتدایی به آن پرداخته شود که اولین و بدیهی‌­ترین آن‌­ها ویژگی‌­های کمی و کیفی کالا و ثمن معامله است.

همچنین زمان تحویل کالا، تعهدات و مسئولیت‌­های هر یک از خریدار و فروشنده، نحوه پرداخت ثمن، نحوه حمل  و تحویل نهایی مرسوله، تماما باید در مذاکرات پیش قراردادی مورد توافق طرفین قرار گیرد و در نهایت به واسطه قراردادی که منعقد می‌­گردد، بین طرفین چهره قانونی به خود گیرد.

۴. بسته‌بندی مناسب

اولین مرحله‌­ای که برای ارسال کالا باید انجام گیرد، بسته‌­بندی آن است. البته بسته­‌بندی می‌­تواند پیش از رساندن مرسوله به محل بارگیری یا پس از آن انجام گیرد اما قطعا یک اقدام مقدماتی مهم برای ارسال مرسولات از چین به ایران به شمار می‌­رود.

۴. بسته‌بندی مناسب

نحوه بسته­‌بندی مرسوله، کیفیت بسته‌­بندی، مواد اولیه استفاده شده برای بسته‌­بندی تماما به نوع مرسوله و روش حمل و نقل ما بستگی دارد. توجه داشته باشید که از مواد و مصالح مختلفی در کیفیت­های متفاوت همچون چوبی، پلی استر و دیگر انواع مواد اولیه می‌­توان در بسته­‌بندی مرسولات استفاده کرد.

هدف از بسته‌­بندی مرسوله حفظ امنیت، سلامت و کیفیت کالا در کلیه مراحل بارگیری، حمل از مبدا تا مقصد و تخلیه مرسوله است و به همین سبب نیز به عنوان یک استاندارد پیش‌­بینی می­شود که کالایی که از 3 جهت با بسته‌­بندی ما محصور باشد مناسب خواهد بود.

البته که این پیش فرض اولیه با توجه به نوع مرسوله، حجم و وزن آن، روش ارسال و حمل و نقل مرسوله، مدت زمان سفر و وسیله نقلیه می‌­تواند تعدیل شده و یا حتی تشدید گردد. اما در هر حال به دلیل اهمیتی که بسته­‌بندی در حفظ امنیت و سلامت مرسوله ما بازی می­کند، همواره پیشنهاد می‌­گردد که این مرحله را به افراد باتجربه و متخصص سپرده و راسا برای بسته‌­بندی کالا اقدام ننماییم.

۵. انتخاب روش حمل و نقل

انتخاب روش حمل و نقل با توجه به اینکه انواع روش‌­های حمل زمینی، هوایی، دریایی و ترکیبی بین ایران و چین امکان‌­پذیر است، مرحله­‌ای است که باید مورد توافق طرفین قرار گیرد. به نحوی که با اولویت­‌ها و نیازهای طرفین مطابقت داشته باشد.

۵. انتخاب روش حمل و نقل

در نظر داشته باشیم که روش حمل و نقلی که انتخاب می‌­کنیم بر موضوعات مختلفی همچون مدت زمان حمل، نوع وسیله نقلیه، مسیر حرکت، تشریفات بارگیری و تخلیه و نیز انجام تشریفات گمرکی موثر است.

برای مثال می‌­توان به بارگیری مرسوله اشاره کرد که در هر یک از انواع روش­‌های حمل و نقل متفاوت است و به مرحله‌­ای گفته می‌­شود که کالا و مرسوله آماده برای حمل را از محل نگهداری به وسیله نقلیه منتقل می‌­سازیم.

فرآیند بارگیری با توجه به اینکه کدام روش حمل و نقل اعم از دریایی، هوایی یا زمینی را برای انتقال مرسوله انتخاب کرده‌­ایم، وسیله نقلیه­‌ای که برای حمل کالا به ما اختصاص داده شده است، مشخصات ماهیتی و فیزیکی مرسوله همچون وزن و حجم مرسوله، می‌­تواند متفاوت باشد.

در نظر داشته باشیم که برخلاف دوره­‌های زمانی پیشین که بارگیری مرسولات به وسیله نقلیه تماما توسط نیروی انسانی و به صورت یدی انجام می‌­شد، این فرآیند در حال حاضر تا میزان قابل توجهی به کمک انواع تجهیزات و ماشین­ آلات اعم از جرثقیل­‌های بلند‌کننده یا بنادر هوشمند یا نیمه هوشمندی انجام می‌­گیرد که اولا سرعت بارگیری را ارتقا می‌­دهند و ثانیا در حفظ سلامت و امین مرسوله حین بارگیری موثر هستند.

۶. تحویل به گمرک مبدا

مرسولات خریداری شده با توجه به نحوه ارسالی که مورد توافق خریدار و فروشنده قرار گرفته است، باید در محل بارگیری که ممکن است فرودگاه، یکی از بنادر کشور مبدا و یا حتی در مسیر جاده­‌های بین‌­المللی باشد مهیا باشد تا امکان بارگیری و ارسال برای ما ایجاد گردد.

۶. تحویل به گمرک مبدا

این مرحله که شامل تحویل مرسوله به محل بارگیری است، معمولا توسط فرستنده انجام می‌­گیرد اما شرکت­‌های حمل و نقل بسیاری هستند که جمع آوری مرسولات و حمل آن تا نقطه بارگیری را نیز به عنوان یکی از خدمات خود ارائه می‌­دهند.

در نظر داشته باشیم که بارگیری مرحله­ آخری است که پیش از حمل مرسوله باید ترتیب آن داده شود و می‌­تواند با توجه به ترافیک موجود در محل بارگیری، حجم و وزن مرسوله و تعدد آن از چند ساعت تا چند هفته به طول انجامد و به همین سبب نیز پیشنهاد می‌­شود که برای انجام فرآیند بارگیری، از خدمات اشخاص آگاه و متخصص در محل مبدا کمک گرفته شود.

در هر صورت حمل داخلی مرسوله تا محل بارگیری نیز به همان درجه­ای از اهمیت است که حمل بین‌­المللی آن و باید با توجه به نوع مرسوله روش حمل، جاده­ مورد استفاده، زمان حمل و نیز وسیله نقلیه را انتخاب نمود. اقداماتی که می‌­تواند توسط هر یک از خریدار، فروشنده، متصدی حمل و نقل و یا حتی شخص سوم انجام گیرد.

۷. پرداخت‌های مالی

پرداخت­‌های مالی که بیش از هر چیز به پرداخت ثمن معامله باز‌می‌­گردد، مطابق با توافقات طرفین می‌­تواند در یک یا چند مرحله، پیش از تحویل کالا یا پس از دریافت آن انجام گیرد. همچنین انواع روش­‌های مختلف بانکی برای پرداخت­‌های بین‌­المللی وجود دارد.

در نظر داشته باشیم که تامین مالی در خرید و فروش‌­های بین‌­المللی یکی از چالش­‌های قدیمی است که در دوره­‌های مختلف زمانی با پاسخ­‌های متفاوتی همراه شده است.

۷. پرداخت‌های مالی

توضیح آن که پرداخت ثمن معامله و زمان پرداخت آن برای هر دو طرف خریدار و فروشنده یک سوال و دغدغه را می‌سازد. به نحوی که فروشنده تمایل دارد پیش از تحویل دادن کالا، ثمن آن را دریافت نماید حال آن که خریدار ترجیح می‌­دهد اول کالا را دریافت نماید و سپس از عهده پرداخت هزینه آن برآید.

این چالش و اختلاف به کمک روش‌­های پرداخت مالی متنوع و متعددی که در طول زمان ایجاد شد تا میزان قابل توجهی پاسخ داده شد. به نحوی که امروزه خریدار هزینه و ثمن معامله را نزد یکی از بانک‌­های معتبر که بین طرفین پذیرفته شده باشد می‌­سپارد و بانک دریافت‌کننده وجه در مقابل آن سند مالی به نفع فروشنده صادر می‌­نماید.

فروشنده پس از آن که کالا را بارگیری، تحویل یا ارسال کرد، هر کدام که مورد توافق طرفین بوده باشد، می‌­تواند با ارائه سند مالی به بانک وجه سپرده شده را دریافت نماید. به این طریق هم فروشنده از دریافت وجه خود اطمینان خواهد داشت و هم خریدار از تحویل گرفتن کالا در مقابل وجهی که می‌­پردازد.

۸. تهیه مدارک لازم

صرفا چون قرارداد خرید و فروشی بین تاجر ایرانی و چینی امضا شده است به این معنا نیست که امکان حمل و ارسال آن به ایران فراهم شده است، بلکه مراحل دیگری نیز باید مورد نظر قرار گیرد که به عنوان آماده‌سازی کالا در نظر می‌­گیریم.

۸. تهیه مدارک لازم

آماده‌سازی کالا جهت ارسال بیش از آماده‌سازی فیزیکی به تهیه اسناد و مدارکی باز‌می‌­گردد که برای خروج کالا از گمرک کشور مبدا، بارگیری بر روی وسیله نقلیه، حمل ایمن و بدون خلل، ورود به خاک کشور مقصد و تخلیه ضروری هستند.

این گروه از اسناد و مدارک که با توجه به نوع مرسوله و روش ارسال ما تفاو‌ت‌­هایی خواهد داشت، در کم‌ترین حالت خود شامل قرارداد خرید و فروش کالا، توافقنامه حمل و نقل که احتمالا در قالب بارنامه مهیا شده است، مدارک تامین مالی و گواهی­‌های بهداشت و کیفیت کالا است که هر کدام را مختصرا توضیح می‌­دهیم.

  • قرارداد خرید و فروش کالا: قرارداد بین‌­المللی خرید و فروش که معمولا تحت قانون بیع بین‌­المللی تنظیم و امضا می‌­شود، شامل اطلاعات خریدار، فروشنده، کالای خریداری شده، ترتیب تحویل کالا، مبلغ یا ثمن کالا، تعهدات و مسئولیت‌­های هر یک از طرفین قرارداد در تهیه اسناد و مدارک، تهیه بیمه، انتقال و جابه­‌جایی کالا، ترخیص کالا از گمرکات، بارگیری و تخلیه کالا و نحوه و زمان تحویل کالا به خریدار را شامل می­‌شود.
  • گواهی بهداشت و کنترل کیفیت: برای کالاهایی که در بیع بین‌­المللی مورد معامله قرار می‌­گیرد، بسیار امر رایجی است که از خدمات شرکت‌­های کنترل کیفی بهره­ برده شود. توضیح آن که در خرید و فروش بین‌­المللی، هیچ یک از خریدار، فروشنده و مرسوله در یک کشور واحد قرار ندارند و به همین سبب نیز نظارت بر کالای تحویل شده از بابت سلامت، مطابقت و کیفیت با کالای خریداری شده یک چالش محسوب می‌­شود.

به همین سبب و به منظور آن که خریدار را از لزوم حضور در محل خرید بی‌­نیاز سازیم و نیز مطمئن باشیم که کالا پس از بارگیری به روی وسیله نقلیه تغییر ماهیتی یا کیفیتی به خود نخواهد دید، خدمات شرکت­‌های کنترل کیفی را دنبال می‌­کنیم.

این شرکت‌­ها که معمولا در بیشتر کشورهای دنیا شعبه دارند، در خاک کشور مبدا مرسوله را پیش از بارگیری بررسی کرده و مطابقت آن با قرارداد، سلامت و کیفیت آن را تایید می‌­کنند، سپس کالای بارگیری شده و یا کل وسیله نقلیه را مهر و موم می‌­نمایند و گواهی مبنی بر کنترل کیفیت کالا و نیز پلمپ شدن مرسوله به فروشنده تحویل می‌­نمایند. مرسوله در خاک کشور مقصد توسط گیرنده پس از دریافت و مشاهده گواهی کنترل کیفی دریافت خواهد شد و گشودن پلمپ توسط خریدار و یا نمایندگان شرکت کنترل کیفی در آن کشور صورت خواهد گرفت.

به این طریق نه تنها از سلامت و کیفیت مرسوله دریافتی با سفارش خود بلکه از امنیت آن نیز مطمئن خواهیم شد.

۹. ترخیص از گمرک مقصد

ترخیص کالا از گمرک مقصد به معنای اجازه ورود گرفتن برای کالا است تا بتواند به خاک کشور مقصد وارد شود. در توضیحات این نگارش که واردات کالا از چین به ایران منظور نظر ما است، ترخیص از گمرک مقصد شامل اجازه ورود گرفتن برای مرسوله است تا به خاک ایران وارد شود.

۹. ترخیص از گمرک مقصد

این مرحله با توجه به اینکه به طریق زمینی، هوایی یا دریایی کالا را به ایران رسانده باشیم و از کدام گمرک قصد ورود به ایران را داشته باشیم، با تشریفات و هزینه­‌های متفاوتی همراه خواهد بود. اما حداقل مدارکی که برای ترخیص از گمرکات ایران از وارد کنندگان مطالبه می­‌شود، شامل برگه خوداظهاری، قرارداد خرید و فروش کالا، مدارک احراز پرداخت هزینه و مالیات‌­های واردات به کشور، گواهی کنترل کیفیت، مدارک احراز هویت وارد‌کننده و موارد تکمیل دیگری است.

این مرحله که با توجه به زمان واردات می‌­تواند با تشریفات و اقدامات اداری متفاوتی همراه باشد، می‌­تواند از چند روز تا چند هفته نیز به طول انجامد و به همین سبب پیشنهاد می‌­گردد که از خدمات حق‌العمل­کاران گمرکی برای انجام مرحله ترخیص کمک گرفته شود.

البته مرحله ترخیص کالا از گمرک ایران نیز می‌­تواند با توجه به توافقات طرفین به عهده هر یک از فروشنده چینی، خریدار ایرانی، متصدی حمل و نقل و یا شخص ثالث سپرده شده باشد. در نهایت آن که هزینه ترخیص کالا از گمرک ایران در هر مورد و در هر زمان می‌­تواند با تعرفه­‌های متفاوتی محاسبه گردد.

۱۰. تحویل و تخلیه

تحویل نهایی مرسوله تنها در صورتی میسر است که اولا مرسوله از چین به ایران حمل شده باشد، ثانیا از وسیله نقلیه تخلیه شده باشد، ثالثا تشریفات گمرکی ترخیص در قبال آن انجام شده و در نهایت ترتیب تحویل به خریدار ایرانی داده شود.

۱۰. تحویل و تخلیه

از این میان مرحله حمل که شامل انتقال و جابه­‌جایی مرسوله از کشور مبدا تا کشور مقصد است، با توجه به نوع وسیله نقلیه­‌ای که انتخاب کرده­‌ایم، روش حمل و نقل که می‌­تواند زمینی، هوایی یا دریایی باشد و نیز نوع، حجم و وزن مرسوله متفاوت خواهد بود.

به نحوی که ممکن است مرسوله را به کمک خط هوایی از یکی از فرودگاه­های بین‌­المللی چین تا ایران حمل نماییم یا ممکن است که به طریق زمینی و از راه جاده معروف ابریشم، کالا را از چین تا ایران حمل نماییم و یا آن که به کمک انواع کشتی‌­ها و از طریق مسیرهای آبی آزاد که بین چین و ایران وجود دارد مرحله حمل را طی نماییم.

در هر حال در مرحله حمل کالا اولا باید از امنیت و سلامت کالا در محل نگهداری، مخاطرات طبیعی و انسانی و نیز کیفیت حمل مطمئن باشیم، ثانیا باید مدت زمان حمل را به کمترین میزان استاندارد خود کاهش دهیم و ثالثا باید مسیر حرکتی انتخاب شود که با توجه به شرایط جوی و محیطی و نیز ویژگی‌­های مرسوله و روش حمل و نقل، مناسب‌­ترین گزینه در دسترس باشد.

با توجه به اهمیت مرحله حمل و نقل و نیز مخاطرات و ریسک­‌هایی که در این مرحله در پیش روی مرسوله ما قرار دارد، منطقی آن است که کالا را بیمه کرده باشیم. بیمه مرسوله که می‌­تواند انواع خسارات و آسیب‌­های وارد شده و حتی مفقودی یا از بین رفتن مرسوله و یا تاخیر در تحویل نهایی مرسوله را پوشش دهد، به عنوان یکی از تعهداتی شناخته می‌­شود که باید پیش از امضای نهایی قرارداد خرید ترتیبات آن مقرر شود.

در نظر داشته باشیم که هزینه بیمه مرسوله گاهی با هزینه خود مرسوله برابری می‌­کند و به همین سبب نیز ضروری است که شخص مسئول، کیفیت بیمه مورد توافق و نیز نحوه پرداخت هزینه بیمه باید از پیش تعیین شده باشد تا در زمان حمل و جابه‌­جایی از اختلاف نظرات و مخاطرات احتمالی دوری شود.

اما پس از آن که مرسوله را تا خاک ایران منتقل ساختیم، نوبت به تخلیه آن می‌­رسد. تخلیه مرسوله از وسیله نقلیه به محل نگهداری یا زمین، نقطه مقابل بارگیری آن است و شامل خارج کردن مرسوله از وسیله نقلیه است. در نظر داشته باشیم که تخلیه مرسوله با توجه به نوع وسیله نقلیه، نوع مرسوله، روش حمل و نقل، حجم و وزن مرسوله ممکن است به کمک انواع وسایل و تجهیزات و یا به صورت یدی انجام گیرد.

همچنین مرحله تخلیه ممکن است که از چند ساعت تا چند هفته به طول انجامد که به ویژه از وزن و تعداد بسته­‌بندی­‌های مرسوله ما تاثیر می‌­پذیرد. نکته دیگر آن که انجام تشریفات تخلیه می‌­تواند وظیفه فروشنده، متصدی حمل و نقل، خریدار و یا حتی شخص ثالث باشد که ضروری است در خصوص این مرحله نیز در قرارداد خرید و فروش تعیین تکلیف کرده باشیم.

در نهایت و پس از تخلیه مرسوله، نوبت به تحویل نهایی به گیرنده کالا به معنای آن است که کالای خریداری شده به تصرف خریدار ایران داده شود. تحویل مرسوله که می‌­تواند در محل گمرک، پیش از تخلیه از وسیله نقلیه، پس از تخلیه و یا هر نقطه دیگری از داخل کشور انجام گیرد، با توجه به توافقات طرفین انجام خواهد گرفت.

در هر صورت حمل کالا در خاک کشور تنها پس از آن که از گمرکات در مرز ورودی کشور اجازه ورود به کالا داده شود امکان‌­پذیر خواهد بود که با توجه به نوع مرسوله و حجم و وزن آن باید به کمک وسیله نقلیه متناسب، انجام گیرد.

۱۱. تست کالا و خدمات پس از فروش

یکی از مهم‌­ترین نکات برای هر خریدار آن است که مرسوله مطابق با سفارش وی و در نهایت سلامت و کیفیت تحویل شده باشد و به همین سبب است که تست کالا و خدمات پس از فروش اهمیت پیدا می‌­کند.

۱۱. تست کالا و خدمات پس از فروش

در این خصوص با توجه به توافقات فی‌­مابین خریدار و فروشنده ممکن است که با وضعیت‌­های متفاوتی مواجه باشیم، اما در نظر داشته باشیم که استفاده از خدمات شرکت­‌های کنترل کیفی، بیشتر برای احراز اطمینان از فرآیند همین مرحله است.

همچنین چنانچه از خدمات شرکت‌­های ثالث استفاده کرده باشیم، در صورتی که کالای دریافتی مطابق با سفارش یا گواهی تحویل داده شده نباشد، شرکت ثالث باید از عهده خسارت ما برآید که معمولا راحت‌­تر از درخواست جبران خسارات از فروشنده خارجی است.

عوامل موثر در هزینه‌های حمل کالا از چین

عوامل موثر در هزینه‌های حمل کالا از چین

هزینه انتقال کالا از چین به ایران به عوامل مختلفی بستگی دارد و نمی‌­توان یک عدد مشخص برای آن تعیین کرد. اما باید در نظر داشته باشیم که هزینه حمل و نقل در تجارت بین‌­المللی همواره یکی از دغدغه­‌های خریداران و فروشندگان است و گاه حتی با مبلغ و قیمت اصل کالا نیز برابری می‌­کند.

مهم‌­ترین عوامل در تعیین هزینه نهایی کالا که باید از آن مطلع باشید، به شرح زیر است:

  • زمان ثبت سفارش حمل
  • شهر مبدا و مقصد
  • انتخاب روش حمل و نقل
  • نوع وسیله نقلیه مورد استفاده
  • نوع و ماهیت کالا و مرسوله
  • وزن و حجم کالا و مرسوله
  • تعهدات جانبی متصدی حمل و نقل

زمان ثبت سفارش حمل

منظور از زمان، مدت زمان سفر نیست بلکه زمان ثبت سفارش است، یا به عبارت دیگر زمانی که قصد حمل کالا از چین به ایران را داریم. توضیح آن که تعرفه و هزینه حمل و نقل از سالی به سال دیگر و حتی از ماهی به ماه دیگر متفاوت است.

زمان ثبت سفارش حمل

تفاوت تعرفه با توجه به زمان ثبت سفارش به ویژه با توجه به نوسانات قیمت ارز قابل انتظار است. به نحوی که با توجه به شرکت حمل و نقلی که برای انتقال مرسوله خود انتخاب کرده­‌ایم و ارز مورد توافق، ممکن است که تفاوت زمان ثبت سفارش در تعیین هزینه نهایی حمل ما اهمیت روز به روز داشته باشد و حتی با توجه به تاریخ تحویل نهایی مرسوله تعیین تکلیف گردد.

اما در هر صورت در نظر داشته باشیم که زمان ثبت سفارش حمل، در تعیین تعرفه حمل و نقل و محاسبه نهایی هزینه ما اثر مستقیم دارد.

شهر مبدا و مقصد

هر دو کشور چین و ایران از وسعت قابل توجهی برخوردار هستند، همچنین انواع روش­‌های حمل و نقل دریایی، زمینی و هوایی دانستیم که می‌­تواند مورد استفاده برای حمل کالا و مرسولات از چین به ایران قرار گیرد، در نتیجه طبیعی است که مبدا و مقصد نهایی در انتقال مرسوله می‌­تواند متنوع باشد.

شهر مبدا و مقصد

با توجه به این امر، نقطه اصلی شروع حمل تا نقطه نهایی تحویل مرسوله باید پیش از تعیین هزینه نهایی حمل و نقل تعیین گردد به سبب آن که مسافت حقیقی بین دو نقطه مبدا و مقصد را مقرر خواهد کرد.

مهم‌­ترین بنادر و فرودگاه­‌های دو کشور ایران و چین که می‌­تواند در مراودات فی‌­مابین مورد استفاده قرار گیرد به شرح ذیل است:

  1. فرودگاه­‌های بین‌­المللی ایران شامل فرودگاه­‌های تهران، تبریز، مشهد و شیراز.
  2. فرودگاه­‌های بین­‌المللی چین شامل فرودگاه­‌های شانگهای، شنژن، گوانگژو، پکن و هنگ کنگ.
  3. بنادر مرزی ایران شامل بنادر بندرعباس (IRBND)، بندر بوشهر (IRBOZ)، بندر امام خمینی (IRBKM)، چابهار (IRZBR)، خور الزبیر (IQKHA) و بندر خرمشهر (IRBUZ).
  4. بنادر مرزی چین شامل بنادر نینگبو، گوانگژو، چونگ کینگ، ژونگشان، چیوان، دالیان، فوژو، هوانگپو و ووهان.

انتخاب روش حمل و نقل

نحوه ارسال که در حمل کالا از چین به ایران می‌­تواند به طریق هوایی، دریایی، زمینی یا ترکیبی باشد، وسیله نقلیه مورد استفاده، مسیر حمل و نقل، نحوه بارگیری و بسیاری از نکات دیگر را مقرر می‌­سازد.

همچنین روشی که برای ارسال مرسوله انتخاب کرده‌­ایم، راسا نیز بر تعیین هزینه نهایی حمل و نقل ما موثر است.

انتخاب روش حمل و نقل

توضیح آن که انواع روش­‌های حمل و نقل با تعرفه­‌های مختلفی تعیین هزینه می‌­گردند. به نحوی که هزینه حمل هوایی نسبت به دیگر روش‌­های حمل و نقل گران‌­تر و گاه تا 30 برابر روش حمل دریایی، برای آن تعرفه مقرر می­‌گردد.

در نتیجه با توجه به اینکه چه روش حملی را انتخاب کرده باشیم، هم مستقیما بر تعرفه حمل موثر خواهد بود و هم بر هزینه­‌های جانبی و تکمیلی انتقال تاثیر می‌­گذارد.

نوع وسیله نقلیه مورد استفاده

در هر کدام از روش‌­های حمل و نقل، تنوع جالبی از انواع وسایل نقلیه وجود دارد که انتخاب هر کدام از آن‌­ها می‌تواند بر تعرفه هزینه حمل و نقل ما موثر باشد.

نوع وسیله نقلیه مورد استفاده

برای مثال در روش حمل و نقل دریایی، می‌­توان از انواع کشتی‌های کوچک یا غول پیکر استفاده کرد که تمام هزینه کشتی یا بخشی از آن به مرسوله ما اختصاص داده خواهد شد.

همچنان که ممکن است حمل مرسوله به کمک انواع کشتی­‌های حمل کانتینر، حمل فله‌­ای، مخزن‌­دار، کشتی‌­های یخچال‌­دار یا دیگر انواع کشتی­‌ها انجام گیرد که هر کدام تعرفه منحصر به فرد خود را به همراه خواهد داشت.

در نتیجه مشاهده می‌­شود که نه تنها روش حمل و نقل، بلکه وسیله نقلیه منتخب ما نیز در تعیین هزینه نهایی انتقال تاثیر مستقیمی به همراه خواهد داشت.

نوع و ماهیت کالا و مرسوله

نوع کالا بسیاری از عوامل و اقداماتی که توسط هر یک از خریدار، فروشنده و متصدی حمل و نقل باید انجام گیرد را تعیین تکلیف می‌­نماید.

نوع و ماهیت کالا و مرسوله

برای مثال روش بسته‌­بندی، نحوه بارگیری و نگهداری مرسوله، کیفیت حمل مرسوله، تخلیه مرسوله و نیز تشریفات گمرکی در هر دو گمرکات مبدا و مقصد به نوع کالای ما بستگی دارد.

همچنان که هزینه­‌های بیمه و خدمات جانبی نیز از نوع کالای ما تاثیر می‌­پذیرد. به همین سبب طبیعی می‌­نماید که نوع مرسوله ما از حیث ماهیتی، در تعیین هزینه نهایی انتقال موثر باشد.

وزن و حجم کالا و مرسوله

مشخصات مرسوله نه تنها در ماهیت و جنس آن بلکه در وزن و حجم آن نیز در تعیین روش حمل و نقل، نوع وسیله نقلیه، روش و مدت زمان بارگیری و تخلیه، تشریفات و هزینه­‌های ترخیص از گمرکات مبدا و مقصد و نیز کیفیت حمل و نقل اثر مستقیم می‌گذارد.

وزن و حجم کالا و مرسوله

همچنان که وزن و حجم کالا است که نوع وسیله نقلیه ما و حجمی که به مرسوله ما اختصاص داده شده است را تعیین تکلیف می‌­نماید. طبیعتا هرچه وزن حجمی مرسوله بیشتر باشد، فضای بیشتری از وسیله نقلیه را به خود اختصاص داده است و در نتیجه سهم بیشتری از پرداخت هزینه نهایی حمل و نقل به مرسوله ما تعلق خواهد گرفت.

پس همان­گونه که مشاهده می‌­شود، وزن و حجم مرسوله در تعیین هزینه خدمات و تعهدات جانبی و نیز به نحو مستقیم در تعیین هزینه نهایی حمل و نقل اثر خواهد گذاشت.

تعهدات جانبی متصدی حمل و نقل

تعهدات جانبی متعددی در یک قرارداد حمل و نقل می‌­توان تصور کرد که متصدی حمل و نقل به عهده گیرد و در مقابل هزینه ارائه آن‌­ها را از هر یک از خریدار یا فروشنده مرسوله مطالبه نماید.

تعهدات جانبی متصدی حمل و نقل

این تعهدات که می‌­تواند شامل آماده‌سازی مرسوله، کیفیت حمل مرسوله و یا مرحله تخلیه و تحویل مرسوله نهایی باشد، مواردی هستند که هیچ یک از طرفین قرارداد خرید و فروش، تعهد و الزامی برای پذیرش آن‌­ها نخواهد داشت.

برای مثال می‌­توان به خدمات بیمه مرسوله اشاره کرد. بیمه مرسوله می‌­تواند جز تعهدات متصدی حمل و نقل باشد و یا هر کدام از خریدار و فروشنده آن را به عهده گیرد، طبیعتا چنانچه به عهده متصدی حمل و نقل نهاده شده باشد، هزینه خدمات بیمه نیز به هزینه نهایی حمل و نقل افزوده خواهد شد.

از دیگر انواع خدمات و تعهدات جانبی که بر هزینه نهایی انتقال تاثیر می‌­گذارد، باید به بارگیری مرسوله، تخلیه مرسوله، انجام تشریفات ترخیص از گمرکات، محل دریافت مرسوله و محل تحویل نهایی آن اشاره کنیم.

در هر صورت در نظر داشته باشیم که حداقل خدمات و تعهدات متصدی حمل و نقل، شامل انتقال مرسوله از چین به ایران است و هر تعهد و خدمتی که به آن افزوده گردد، تعرفه هزینه آن به طرفین قرارداد حمل و نقل تحمیل خواهد شد.

فرایند ترخیص کالا از گمرک

فرآیند ترخیص کالا از گمرک

فرآیند ترخیص می‌­تواند توسط کشور تولید‌کننده یا فروشنده، کشور خریدار یا گیرنده و یا کشورهای ثالث که محل عبور ناوگان حمل و نقل هستند، مورد استفاده قرار گیرد.

اگر در فرآیند ترخیص کالا از گمرک قرار دارید، گام‌های زیر را به ترتیب دنبال کنید:

  • آماده‌سازی کالا جهت ترخیص از گمرک
  • انجام تشریفات اداری جهت ترخیص
  • پرداخت هزینه‌های ترخیص کالا
  • دریافت مجوز بارگیری
  • خروج کالا از انبار گمرک

آماده­‌سازی کالا جهت ترخیص از گمرک

ترخیص کالا به اختصار به معنای اجازه گرفتن از گمرکات کشور برای ورود کالای خارجی به کشور و یا خروج کالای داخلی به خارج از کشور است.

آماده سازی کالا جهت ترخیص از گمرک زمانی معنا خواهد یافت که کالا در انبار گمرک واقع شده باشد و قصد داشته باشیم که فرآیند خروج قانونی آن از گمرک را ترتیب دهیم.

در نظر داشته باشیم که منظور از آماده­‌سازی، اعم است از تهیه مقدمات قانونی و مقدمات فیزیکی جهت خروج کالا از گمرک و بارگیری به وسیله نقلیه.

آماده­‌سازی کالا جهت ترخیص از گمرک

در واقع با توجه به اینکه ترخیص از گمرک در دو مرحله ترخیص از گمرک مبدا و ترخیص از گمرک مقصد انجام می‌­گیرد. در مرحله ترخیص از مبدا باید اجازه خروج کالا و مرسوله از خاک کشور چین را دریافت نماییم، حال آن که در گمرک مقصد، باید اجازه ورود کالا به خاک ایران را دریافت نماییم.

اگر بخواهیم مفصل به ترخیص از گمرکات بپردازیم باید بگوییم که ترخیص از گمرک مبدا به این معناست که برای مرسوله خود اجازه خروج از خاک کشور مبدا را دریافت نماییم.

در نظر داشته باشیم که خروج از خاک یک کشور نه تنها برای اشخاص حتی برای مرسولات و کالاها نیز با انجام تشریفات و تهیه مقدماتی صورت می‌­پذیرد پس نمی‌­توانیم انتظار داشته باشیم که کالا را در مرز آماده کرده و به راحتی از کشور خارج نماییم.

اتفاقا تشریفات ترخیصات گمرکی، با توجه به قوانین داخلی کشور مبدا، نوع مرسوله، حجم و وزن مرسوله، مقصد حمل، روش حمل و نقل می‌­تواند از ساده تا بسیار پیچیده باشد. اما حداقل اسناد و مدارکی که برای انجام تشریفات ترخیص باید تهیه شده باشد، شامل قرارداد خرید و فروش طرفین، ترتیبات حمل و نقل، اسناد کنترل کیفیت، پرداخت عوارض خروج از کشور و نیز معرفی مرسوله جهت خروج است.

با توجه به اینکه تشریفات ترخیص کالا از هر گمرکی با توجه به قوانین داخلی آن کشور متفاوت است، اکیدا پیشنهاد می‌­شود که از کارشناسان داخلی و محلی برای انجام این مرحله و آماده‌سازی مرسوله ما جهت بارگیری و حمل کمک گرفته شود.

در نهایت در نظر داشته باشیم که مدت زمانی که مرسوله ما در گمرک باقی می‌­ماند، با توجه به ترافیک موجود در گمرک، تشریفات ترخیص، هزینه‌­های ترخیص و مراحل اداری آن ممکن است تا چند هفته هم به طول انجامد که باید در مدت زمان نهایی دریافت کالا این مرحله را نیز در نظر داشته باشیم.

به دلیل نقش و اهمیتی که گمرکات در صدور اجازه ورود و خروج کالا از کشور دارند، قوانین گمرکی هر کشور با عنوان مهم‌­ترین قانون ملی که باید مورد توجه قرار می­‌گیرد که  شامل مقررات گمرکی دو کشور ایران و چین است که به واردات و صادرات دو کشور نظر دارد. در نظر داشته باشیم که قرارداد حمل ما تنها زمانی به هدف خود رسیده است که بتواند از خاک کشور چین مرسوله را خارج کرده و در خاک کشور ایران به گیرنده تحویل گردد.

در نتیجه اولین مقرراتی که باید مورد عنایت و توجه قرار گیرد، قوانین گمرکی دو کشور است که اجازه ورود و خروج را برای انواع کالا و مرسولات صادر می‌­نمایند. قوانین گمرکی نه تنها هزینه­‌هایی که طرفین باید در مرحله واردات و صادرات بپردازند را مقرر می‌­سازند، بلکه اسناد و مدارک را نیز مقرر می­‌دارند.

برای مثال در واردات کالا به ایران ضروری است که خریدار کالا یا نماینده قانونی وی، فرم خوداظهاری را تهیه کرده و هزینه و عوارض واردات کالا به کشور را پرداخت کرده باشد، همچنین مراحل اداری دیگری نیز وجود دارد که بیشتر شامل تطبیق اسناد مدارک است.

اما علاوه بر مقررات ترخیص و واردات، باید به قوانین ملی که اجازه ورود برخی از کالاها به کشور را نخواهد داد نیز توجه داشت. در نظر داشته باشیم که با توجه به سیاست‌­های کلان دولت و با توجه به اهمیت برخی از کالاها در دوره­‌های زمانی خاص، ممکن است اجازه ورود برخی از انواع مرسولات به خاک کشور در دوره­‌های زمانی خاص داده نشود و یا در مقابل با تسهیلات همراه باشد.

پس باید قوانین و مقررات ملی هر دو کشور مبدا و مقصد برای خروج و ورود کالا از چین به ایران را مورد توجه قرار دهیم، اما به صورت کلی می‌­توانیم آماده سازی مرسوله جهت ترخیص را در موارد ذیل جستجو کنیم:

  1. ثبت آنلاین در سامانه EPL شامل تهیه اسناد و مدارک، ثبت اظهارنامه وقوع کالا در گمرک و اخذ کوتاژ خوداظهاری.
  2. ارزیابی کالا جهت دریافت مجوزهای ضروری همچون مجوزهای امنیتی، بهداشتی و استاندارد.
  3. ارزیابی و بررسی کالا از جهت تعیین ارزش اظهارنامه و تعرفه قابل پرداخت به مراجع صالح.

انجام تشریفات اداری جهت ترخیص

تشریفات اداری جهت ترخیص کالا، زمانی مورد نیاز خواهد بود که کالا به گمرک وارد شده باشد و در انبار گمرک ذخیره شده باشد. فرآیند یاد شده در مرحله قبلی که به عنوان آماده­‌سازی کالا شناختیم، دقیقا به مرحله ورود کالا به گمرک و تهیه پیش‌نیازهای اولیه در ترخیص کالا بود.

انجام تشریفات اداری جهت ترخیص

حال در این مرحله ضروری است که تشریفات اداری را جهت دریافت اجازه خروج کالا از انبار گمرک انجام دهیم که شامل تهیه اسناد و مدارکی است که در ادامه معرفی می‌شوند.

  1. دریافت قبض انبار: قبض انبار یا (WAREHOUSE RECEIPT) گواهی است که طی آن انبار گمرک تایید می‌­نماید کالایی خاص با مشخصات ظاهری و فیزیکی خاصی، شامل تعداد بسته­‌بندی­‌ها و نوع بسته‌بندی در تاریخ مشخصی دریافت کرده است.
  2. تهیه و ارائه مدارک احراز هویت مالک و مرسوله: این مدارک که اولا تعلق مرسوله به اقدام کننده یا نماینده قانونی را احراز می‌­نماید، شامل پیش فاکتور یا پروفرما اینویس، بارنامه، فاکتور یا سیاهه خرید، ترخیصیه، لیست عدل‌بندی یا پکینگ لیست، گواهی مبدا، بیمه‌نامه، گواهی بازرسی، مجوز ثبت سفارش، پروانه بهره برداری و برخی مدارک تکمیلی همچون وکالت­نامه حق‌العملکار گمرکی است که نیابت وی از مالک کالا در انجام فرآیند ترخیص احراز نماید.
  3. دریافت اظهارنامه ترخیص کالا: اظهارنامه ترخیص کالا در واقع سندی است که مالک یا صاحب حق ترخیص، شخصا در سامانه و به صورت آنلاین تهیه خواهد کرد. در این اظهارنامه اطلاعات اساسی مرسوله و نیز مالک آن قید می‌گردد و پس از ثبت نهایی به اظهارنامه شماره کوتاژ تعلق خواهد گرفت. در نظر داشته باشیم که پرداخت عوارض و هزینه­‌های ترخیص کالا با توجه به اظهارنامه­‌ای که تهیه کرده­‌ایم مقرر خواهد شد.

پرداخت هزینه‌­های ترخیص کالا

ترخیص کالا اعم از آن که کالای ورودی و یا کالای خروجی باشد، با توجه به قوانین داخلی و گمرکی همیشه با هزینه‌­ای همراه است. این هزینه که می‌­تواند مبالغ مختلفی را شامل شود، برای انواع گروه­‌های کالایی متفاوت است.

پرداخت هزینه‌­های ترخیص کالا

همچنان که باید در نظر داشته باشیم که هزینه­‌های ترخیص با توجه به کشور طرف قرارداد ما، زمانی که قصد ترخیص مرسوله را داریم، نوع مرسوله، حجم و وزن مرسوله متفاوت خواهد بود که تعرفه‌­های قانونی آن به صورت متناوب اصلاح و اعلام می‌­گردد.

نکته‌­ای که باید در نظر داشته باشیم آن است که برآورد هزینه‌­های ترخیص کالا، همان قدر که از مقررات مربوطه در زمان ترخیص تاثیر می‌­پذیرد، از اظهارنامه‌­ای که تهیه کرده‌­ایم نیز تاثیر خواهد پذیرفت. بنابراین دقت کنیم که مشخصات مرسوله خود را به درستی و دقت در اظهارنامه مذکور قید کرده باشیم.

نکته دیگری که باید اشاره کنیم احتمال انجام برخی کنترل­‌ها پیش از تایید اظهارنامه مذکور است. در این صورت ارزیاب گمرک، کالای موجود در انبار گمرک را به صورت نمونه­‌ای و اتفاقی با اظهارنامه ما مطابقت خواهد داد و در صورت صحت اطلاعات، اظهارنامه تایید شده و مرحله پرداخت هزینه‌­های ترخیص برای ما فعال می‌­گردد.

دریافت مجوز بارگیری

مجوز بارگیری که در واقع اجازه‌نامه گمرکات برای خارج کردن مرسوله از انبار گمرک است، تنها پس از پرداخت موفق عوارض و حقوق گمرکی برای ما صادر خواهد شد.

البته در نظر داشته باشیم که فرآیند ترخیص در گمرکات مختلف با هم تفاوت‌­هایی خواهد داشت اما اصول اولیه در کلیه گمرکات یکسان هستند.

دریافت مجوز بارگیری

خروج کالا از انبار گمرک مشروط است به تهیه و ارائه مجوز بارگیری، اما این تنها سندی نیست که برای اجازه خروج به آن نیاز خواهیم داشت.

بلکه باید بدانید که برخی از انواع اسناد مالکیتی و شناسایی مرسوله، همچون بارنامه، وکالت‌نامه حق‌العملکار گمرکی، مدارک شناسایی عامل یا مالک نیز برای آن که اجازه خروج از انبار دریافت نماییم باید به مسئول انبار گمرک ارائه شود.

نکته دیگری که ضروری است در اینجا به آن اشاره کنیم، به محدودیت زمان نگهداری مرسولات در گمرکات است. در نظر داشته باشیم که مرسوله پس از آن که به انبار گمرک وارد شد، با توجه به نوع انبار که می‌­تواند در بنادر و یا فرودگاه‌­ها و یا انبار گمرکات زمینی واقع شده باشد، تا مدت زمان مقرر و قانونی نگهداری خواهند شد.

اما چنانچه موفق نشویم در مدت مقرر، ترتیب خروج کالا از گمرک را فراهم سازیم، ناگزیر هستیم که هزینه نگهداری کالا در انبار گمرک را به صورت مجزا برآورد و پرداخت نماییم.

خروج کالا از انبار گمرک

خروج کالا از انبار گمرک، همانطور که اشاره شد مشروط است به تهیه مجوز بارگیری که در واقع همان اجازه‌نامه خروج است و ارائه مدرک یاد شده به همراه مدارک تکمیلی و در نهایت خارج کردن فیزیکی مرسوله از انبار گمرک.

خروج کالا از انبار گمرک

پس همانگونه که مشاهده می­‌شود، خروج فیزیکی کالا از انبار گمرک، آخرین مرحله­‌ای است که در فرآیند ترخیص باید طی شود و نتیجه آن با تصرف مالک یا متصدی نسبت به مرسوله مشاهده خواهد شد.

پس هدف نهایی ما که اجازه تصرف و انتقال مرسوله است، تنها زمانی محقق می‌­شود که پس از ورود کالا به انبار گمرک،

  1. اولا اظهارنامه گمرکی تهیه و تایید شده باشد،
  2. ثانیا هزینه‌­های گمرکی پرداخت شده باشد،
  3. ثالثا مجوز بارگیری دریافت شده باشد
  4. و در نهایت خروج فیزیکی و حقیقی مرسوله از انبار گمرک، صورت پذیرفته باشد.
پرطرفدارترین کالاهای وارداتی از چین

پرطرفدارترین کالاهای وارداتی از چین

دانستیم که حجم مراودات تجاری بین ایران و چین رو به رشد است که از آن میان سهم واردات ایران نسبت به صادرات کشور بیشتر است. اما چه لوازم و گروه کالاهایی از چین به ایران وارد می­‌شود؟

مطابق آمار بیشترین کالاهای وارداتی شامل:

  • لوازم الکترونیکی
  • پوشاک و پارچه
  • لوازم آرایشی و بهداشتی
  • تجهیزات ورزشی
  • مواد خوراکی
  • کالاهای خرد و مصرفی
  • لوازم صنعتی
  • خودرو

لوازم الکترونیکی

چین در حال حاضر به عنوان یکی از کشورهای تولید‌کننده انواع لوازم الکترونیکی شناخته می­‌شود که انواع محصولات خود را با کیفیت‌­های مختلف تولید کرده و با قیمت‌­های مناسب به خریداران ارائه می‌­نماید.

لوازم الکترونیکی

این در حالی است که متاسفانه تولیدات صنایع الکترونیکی و دیجیتالی در کشور چندان رونق ندارد و در نتیجه طبیعی است که با واردات انواع لوازم خانگی و محصولاتی همچون یخچال، تلویزیون، ماشین­های لباس­شویی و ظرف­شویی از چین مواجه باشیم.

پوشاک و پارچه

انواع پوشاک و البسه از جمله دیگر محصولاتی هستند که از چین به ایران وارد می‌­شود.

پوشاک و پارچه

این امر به ویژه به دلیل ارزان‌­تر بودن محصولات تولید چین به نسبت تولیدات داخلی و تنوع در این تولیدات بدهی می‌­نماید به نحوی که واردات انواع پوشاک و البسه زنانه، مردانه، کودک و انواع کیف و کفش را از چین به داخل کشور شاهد هستیم.

لوازم آرایشی و بهداشتی

تولیدات آرایشی و به ویژه محصولات بهداشتی و مراقبت پوستی چین در سال­‌های اخیر رشد به سزایی داشته و موفق شده است محصولات با قیمت‌­های متناسب و کیفیت‌های قابل توجهی که امکان رقابت با محصولات اروپایی و آمریکایی را دارا هستند تولید و صادر نماید و ایران نیز جز وارد‌کنندگان این گروه کالاها به شمار می‌­رود.

لوازم آرایشی و بهداشتی

تجهیزات ورزشی

از دیگر گروه­‌های کالایی که بین واردات ایران از چین به چشم می‌­خورد می‌­توان به تجهیزات ورزشی اشاره کرد که شامل انواع البسه ورزشی، تجهیزات باشگاهی، دستگاه­‌های بدن­سازی، وسایل تخصصی برای انواع رشته‌­های ورزشی را شامل می‌شود که با قیمت‌­های مناسب و کیفیت‌­های مختلف در حال واردات از چین به ایران است.

تجهیزات ورزشی

مواد خوراکی

کالاهای اساسی غذایی مواردی همچون ذرت، جو و دانه­‌های روغنی هستند که در سبد خانوار ایران نقش قابل توجهی ایفا می‌­کنند جز بیشترین واردات ایران به شمار می‌رود که بخشی از این فرآورده­‌ها و به ویژه محصولات آماده و نیمه آماده همچون انواع کنسروها، انواع شکلات، فرآورده­‌های دریایی و گوشتی، انواع محصولات شیرینی‌پزی از چین نیز به ایران وارد می­‌شود.

مواد خوراکی

کالاهای خرد و مصرفی

چین به عنوان کارخانه بزرگ جهانی شناخته می‌­شود. لقبی که به این کشور به دلیل تنوع در تولیدات انواع کالاهای کوچک و بزرگ با تنوع و کیفیت‌­های مختلف اعطا شد.

کالاهای خرد و مصرفی

به همین سبب طبیعی است که انواع کالاهای خرد که به صورت روزمره در بخش‌­های مختلف زندگی اعم از فرآیند کاری و اداری، آشپزی و خانه‌­داری یا هر بخش دیگری از زندگی مصرف می­‌شود نیز جز واردات ایران از چین قرار گیرد.

لوازم صنعتی

لوازم صنعتی که گروه کالاهای خاصی را به خود اختصاص می‌­دهد نیز در سال‌­های اخیر جز تولیدات چین به چشم می‌­خورد که اتفاقا با کیفیت­‌های مناسب و قیمت‌­های ارزان‌­تر نسبت به دیگر نمونه­‌های خارجی در دسترس است.

لوازم صنعتی

به همین سبب و نیز به واسطه تسهیلات واردات کالا از چین به ایران، در سال­‌های اخیر رشد واردات گروه لوازم صنعتی از چین به ایران را شاهد بوده‌­ایم.

خودرو

تولیدات خودرو در چین از دیگر بخش‌­ها و صنایع این کشور است که در حال حاضر رشد قابل توجهی را به خود دیده است.

خودرو

همچنین واردات خودرو از چین به ایران به دو صورت خودرو آماده و واردات قطعات خودرو و سرهم‌بندی آن در ایران میسر است که در نتیجه تنوع قیمت و کیفیت را در واردات خودرو از چین به ایران شاهد هستیم که نسبت به دیگر انواع خودروهای وارداتی بسیار ارزان‌­تر بوده و در نتیجه با استقبال بازار داخلی مواجه است.

انواع روش های خرید کالا از چین

انواع روش‌های خرید کالا از چین

برای خرید کالا‌ از چین و واردات به ایران می‌توانید از ۴ روش مختلف استفاده کنید که پرداخت و انتخاب کالا در هر کدام متفاوت است.

خبر خوب اینکه به کمک مجموعه نیک پاد دریا می‌توانید از هر کدام از روش‌های زیر استفاده کنید:

  • خرید مستقیم
  • خرید از واسطه
  • خرید از عمده فروشی
  • خرید از تولیدکنندگان مخصوص

خرید مستقیم

خرید مستقیم از چین می‌­تواند شامل خرید از تولید‌کنندگان چینی و یا به معنای خرید مستقیم از عرضه‌کنندگان چینی باشد.

همچنین باید اشاره کنیم که امکان خرید از انواع سامانه­‌ها و فروشگاه­‌های چینی که امکان ارسال محصولات خود به دیگر کشورها از ­جمله ایران را دارا هستند، وجود دارد.

خرید مستقیم

در واقع در حال حاضر می‌­توان به سادگی و به کمک وسایل ارتباط از راه دور، از کمیت و کیفیت محصول مورد نظر خود‌آگاه شده و به صورت مستقیم مرسوله خود را از یکی از فروشگاه­‌های چینی سفارش دهیم که پس از انجام مذاکرات اولیه، ترتیبات پرداخت و حمل آن به ایران داده خواهد شد.

از جمله مهم‌­ترین سامانه­‌هایی که خرید مستقیم و از راه دور از چین را میسر ساخته است می‌­توان به سایت­‌های علی، 1688، جوی بای، علی اکسپرس، تائوبائو و مید این چاینا اشاره کرد که فرآیند خرید را بسیار تسهیل ساخته ساخت.

البته که امکان خرید حضوری و مستقیم از تولید‌کننده چینی نیز برای ما وجود دارد که در این روش باید با حضور در کشور چین، ترتیب امضای قرارداد، مبادله اسناد و مدارک و حمل و تحویل مرسوله در خاک ایران را برنامه­‌ریزی نماییم.

خرید از واسطه

خرید از واسطه می‌­توان به معنای پیدا کردن یک واسطه بین تولید‌کننده و خریدار و یا حتی واسطه قرار دادن یک فروشنده با تولیدکننده اصلی باشد.

در نظر داشته باشیم که انتخاب و تهیه کالای مناسب و متناسب با نیاز خود در یک کشور ثالث، به ویژه زمانی که تفاوت زبانی آشکاری به چشم می‌­خورد، برای بازرگانان ایرانی چندان ساده نیست.

خرید از واسطه

به همین سبب می‌­توان از خدمات واسطه‌­ای استفاده کرد که در واقع با یک تامین‌کننده­ ارتباط می‌­گیریم و تامین‌کننده ترتیب یافتن کالای مورد نظر ما، انجام مذاکرات و حتی رد و بدل کردن اسناد و مدارک را به عهده می‌­گیرد.

این روش به ویژه در خریدهای صنعتی بسیار مورد استفاده قرار می‌­گیرد، زیرا خرید مستقیم محصولات صنعتی، به دلیل پیچیدگی و فنی بودن این محصولات، برای تجار و بازرگانان داخلی دشوار خواهد بود حال آن که با پرداخت حق مشاوره و یا درصدی از قرارداد به یک واسطه قابل اطمینان، می‌­توانیم مطمئن باشیم که کالای متناسب با نیاز خود را با قیمتی مناسب دریافت خواهیم کرد.

خرید از عمده فروشی

تجار و بازرگانانی که قصد فروش محصولات چینی در بازار داخلی و در واقع تزریق مرسولات به بازارهای داخلی را دارند، ترجیح می‌­دهند که از عمده فروشی­‌های چینی خرید نمایند.

خرید از عمده فروشی­‌ها اولا قیمت تمام شده کالا را کاهش می‌­دهد و ثانیا فرآیند انتقال و حمل مرسوله تا ایران را می‌­تواند تسهیل نماید.

خرید از عمده فروشی

همچنین در نظر داشته باشیم که وارداتی که به صورت عمده از چین انجام می‌­گیرد، در تشریفات گمرکی، همچون محاسبه هزینه­‌های واردات و عوارض و نیز ترخیص از گمرکات با خریدهای خرد متفاوت است و حتی گاهی از تسهیلات گمرکی نیز برخوردار می‌­شود.

به هر حال نظر داشته باشیم که بازرگانان که به قصد فروش محصولات در داخل کشور نسبت به واردات کالا از چین اقدام می‌­نمایند، زمانی با سود مناسب مواجه خواهند شد که محصولات را به صورت عمده وارد کرده باشند، تا اولا قیمت خرید کالا کاهش یابد و ثانیا هزینه حمل و نقل بر تعداد بیشتری از کالا و محصول تقسیم گردد که در نتیجه هزینه تحمیلی به هر کدام از انواع محصولات را تعدیل می‌­نماید.

خرید از تولیدکنندگان مخصوص

شرکت‌­های چینی به لطف سیل نیروی انسانی ماهر تا ساده که در اختیار دارند و نیز با توجه به انواع تجهیزات و ابزار پیشرفته و نیمه پیشرفته که باید روزانه فعالیت خود را از سر بگیرند، خدمات تولید سفارشی را نیز جز خدمات خود ارائه می‌­نمایند.

خرید از تولیدکنندگان مخصوص

به نحوی که در حال حاضر امکان خرید کالا از تولیدکنندگان انحصاری، تولیدهای سفارشی و یا به عبارت دیگر از تولیدکننده مخصوص برای وارد کنندگان ایرانی مهیا است.

در این روش از خرید، کالای خریداری شده دقیقا متناسب با سفارش خریدار تهیه و آماده می‌­گردد که در نتیجه می‌تواند بیشترین مطابقت را با نیاز خریدار و بازارهای داخلی داشته باشد.

البته که خرید از تولید کننده مخصوص برای تهیه انواع وسایل و تجهیزات صنعتی و تخصصی نیز مورد عنایت قرار دارد که در نتیجه دانش و تخصص ضروری برای تهیه و تحویل کالا متناسب با نیاز خریدار را در خود جای داده است.

مهم‌ترین بنادر و فرودگاه‌های ایران در تجارت با چین

مهم‌ترین بنادر و فرودگاه‌های ایران در تجارت با چین

ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی خود دسترسی قابل توجهی به آب‌­های آزاد و نیز مسیرهای زمینی دارد، این وضعیت که در خصوص چین نیز صدق می‌­کند، به تسهیل در روابط تجاری دو کشور و مسیرهای حرکتی آن­‌ها انجامیده است.

البته هر یک از نقطه بندر چابهار، بندر امام خمینی، گمرک غرب تهران و فرودگاه بین‌المللی امام خمینی ضوابط خاص خود را دارند که باید هنگام انتخاب مقصد به درستی و مناسب با محصولات شما انتخاب شود.

چابهار

در تجارت با چین بندر چابهار یکی از مهم‌­ترین بنادری است که واردات کالا از آن انجام می‌­گیرد. با توجه به اینکه بندر چابهار از طریق جاده 95 به نقاط مختلف کشور دسترسی دارد، بهتر می‌­توان به اهمیت این بندر دست یافت.

چابهار

جاده یاد شده به عنوان طولانی‌­ترین جاده ایران، شمال تا جنوب شرق کشور را به هم وصل کرده است. این جاده از باغچه ملک‌آباد شروع می‌شود و با عبور از تربت حیدریه، شادمهر (دوراهی کاشمر، بردسکن و خلیل‌آباد)، مهنه (دوراهی فیض‌آباد، بجستان و فردوس)، گناباد، قاین، بیرجند، سربیشه، نهبندان، زاهدان، خاش و ایرانشهر، نهایتا به بندر چابهار و دریای مکران منتهی می‌گردد و طولی برابر با ۱۵۲۶ کیلومتر دارد.

در نتیجه اهمیت بندر چابهار در تجارت ایران و چین کاملا بدیهی و قابل تصور است.

بندر امام خمینی

از دیگر بنادر مهم در تجارت ایران با چین که در جنوب ایران قرار دارد باشد به بند امام خمینی اشاره کرد. این بندر به لطف دسترسی زمینی که به شرق آسیا دارد، مسیر دسترسی زمینی ایران و چین را فراهم ساخته است.

البته نباید فراموش کنیم که جاده­‌های داخلی کشور که شامل جاده­‌های تهران-بندرعباس، تهران-مشهد، تهران-تبریز، قزوین-رشت و اصفهان-شیراز مهم‌­ترین شریان‌های جاده­‌ا‌ی کشور هستند امکان پخش محصولات وارداتی از چین به بخش­‌های مختلف کشور را فراهم می‌­سازد.

گمرک غرب تهران

گمرک غرب تهران در فاصله 10 کیلومتری از شهر تهران به سمت جاده قدیم کرج واقع شده است. این گمرک هر دو فرآیند واردات و صادرات را تحت پوشش قرار می‌­دهد. با توجه به موقعیت جغرافیایی این گمرک و دسترسی آسان‌­تر به سفارتخانه‌­ها که در غرب تهران واقع شده است، خدمات این گمرک در واردات کالا به ایران مورد توجه خاص قرار دارد.

البته این گمرک که خوشبختانه تجهیزات پیشرفت‌ه­ای را نیز در اختیار دارد، بیشتر به حمل از طریق تریلی و کامیون نظر داشته و به عنوان یکی از فعال‌ترین گمرکات کشور شناخته می­‌شود.

فرودگاه امام خمینی

فرودگاه امام خمینی به عنوان یکی از مهم‌­ترین فرودگاه‌­های بین‌­المللی کشور، در شهر تهران واقع شده است و پروازهای متعدد بین‌­المللی را در یک روز شاهد است.

فرودگاه امام خمینی

به کمک پروازهای مستقیم و غیرمستقیمی که از مبدا چین به فرودگاه بین‌­المللی امام خمینی انجام می‌­گیرد، گروه­‌های کالایی نیاز به حمل سریع و ایمن دارند همچون مواد خوراکی، بهداشتی و آرایشی می‌­تواند به سهولت از چین به ایران منتقل گردد.

خدمات نیک پاد دریا در حوزه حمل و نقل دریایی

خدمات مجموعه نیک پاد دریا در حوزه حمل کالا از چین

شرکت خدمات حمل و نقل نیک پاد دریا، خدمات حمل و نقل بین‌­المللی خود را در انواع روش­‌های هوایی، دریایی و ترکیبی در کشور چین و ایران عرضه می‌­نماید.

همچنین خدمات گمرکی و مشاوره لحظه‌ای را به شما ارائه می‌دهد تا در تمام پروسه حمل کالا جای نگرانی باقی نماند.

استعلام نرخ

به نحوی که می‌­توانید به کمک شرکت نیک‌ پاد دریا، نمایندگی رسمی شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های خدمات حمل و نقل دریایی در کلیه فرآیند صفر تا صد حمل و واردات از چین به ایران از مرحله بسته‌بندی تا تحو‌یل محموله در مقصد و ترخیص به شما کمک می‌کند.

مجموعه خدمات مجموعه نیک پاد دریا در حوزه حمل کالا و تجارت با چین شامل موارد زیر می‌باشد:

  • حمل و نقل هوایی از تمام فرودگاه‌های بین‌المللی چین به ایران
  • حمل و نقل دریایی از تمامی بنادر چین به ایران
  • حمل و نقل به صورت courier پستی یا door to door
  • انجام کلیه کارای گمرکی در چین
  • حمل و نقل کالا به صورت فله‌ای از تمامی بنادر چین به ایران

همچنین می‌­توانید با تماس با مشاوران شرکت نیک پاد دریا، از تعرفه خدمات شرکت و نیز فرآیند ارائه خدمات در حمل کالا از چین به ایران، اطلاعات به روز و مدنظر خود را کسب نمایید.

مشاوره

آیا برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *