حمل و نقل هوایی بین المللی: صفر تا صد باربری هوایی و ارسال بار به خارج کشور

حمل و نقل هوایی بین المللی، سریع‌ترین و ایمن‌ترین روش ارسال بار در تجارت جهانی است.

اگر به دنبال شرکت خدمات حمل و نقل بین المللی هوایی مطمئن هستید یا می‌خواهید از صفر تا صد  حمل هوایی بین المللی مطلع شوید در ادامه صفحه همراه ما باشید.

استعلام نرخ
حمل و نقل هوایی بین المللی

استعلام نرخ فوری

۰۲۱ – ۴۵۴۷۵۰۰۰

شرکت نیک‌پاد، یکی از معتبرترین شرکت های خدمات حمل و نقل هوایی بین المللی با هواپیما است و در پروسه صفر تا صد ارسال بار هوایی از لحظه انتخاب هواپیما و بسته‌بندی تا تحویل محموله در مقصد و ترخیص به شما کمک می‌کند.

اگر در کسب و کار خود به صورت صادرات یا واردات نیاز به انتقال سریع محصولات دارید، حمل هوایی بهترین گزینه برای شما خواهد بود و شرکت نیک‌پاد با تجربه چندین‌ساله و اعتبار بین‌المللی در باربری هوایی بین المللی در کنار شما است.

مشاوره
نکات اولیه هوایی

اصول اولیه حمل و نقل هوایی

حمل و نقل هوایی، همان­گونه که از اسم آن به دست می‌­آید، عبارت است از انتقال هوایی کالا و مرسوله به طریق هوایی و با استفاده از انواع هواپیما.

در این بخش تعریف و بررسی مفاهیم اولیه حمل و نقل هوایی می‌پردازیم.

نکاتی مانند:

  • ماهیت حمل و نقل هوایی
  • تاریخچه حمل و نقل هوایی
  • مزایای حمل و نقل هوایی
  • معایب حمل و نقل هوایی
  • و اهمیت حمل و نقل هوایی

حمل و نقل هوایی بین المللی به معنای جابه‌­جا کردن مسافر و نیز کالا و مرسوله به کمک انواع وسایل حمل و نقل هوایی شامل انواع هواپیما است.

حمل و نقل هوایی سریع‌ترین و ایمن‌ترین روش در حمل و نقل بین المللی است

تاریخچه استفاده از حمل و نقل هوایی

در سال 1910 میلادی، اولین پرواز باربری هوایی انجام شد. این پرواز که مسیری به حدود 105 کیلومتری را بین کلمبوس و دیتون آمریکا طی کرد، توسط شخصی به نام فیلیپ اروین پاملی خلبانی شد.

این پرواز که توسط شرکت رایت هدایت شد، مرسوله‌­ای حاوی یک بسته بار 200 پوندی ابریشمی را در بین نقاط مبدا و مقصد منتقل ساخت. برادران رایت در مصاحبه‌­ای که در خصوص این پرواز انجام دادند، اعلام کردند که هواپیمای مذکور، توانسته سفر هوایی خود را در 66 دقیقه طی کند.

رکورد این سفر، همچنان نیز در تاریخچه حمل و نقل هوایی، به عنوان یک تاریخ و واقعه قابل توجه ثبت شده باقی مانده است.

تاریخچه حمل و نقل هوایی

استفاده از خدمات هوایی برای مقاصد پستی، تنها یک سال بعد یعنی در سال 1911 کلید خورد. این پرواز که استان‌های اوود و آگار را طی کرد، با هدف تامین کلیه خدمات پست هوایی انجام گرفت. از محل این پرواز همچنین کمک‌­هایی به خیریه نیز انجام شد و در نهایت آن که این پرواز توانست حدود 6500 نامه را در فاصله 13 کیلومتری منتقل سازد.

همان­گونه که مشاهده می‌­شود استفاده از هواپیما برای انتقال کالا و مرسولات به سده گذشته باز‌می‌­گردد. با این حال استفاده ابتدایی از هواپیما، نه تنها با سرعت امروز قابل مقایسه نیست، بلکه ظرفیت و قدرت هواپیما در انتقال مرسوله نیز با وضعیت امروزی کاملا متفاوت است.

در واقع پیشرفت و توسعه انواع هواپیما به نحوی بوده است که در حال حاضر، امکان انتقال تقریبا انواع کالا و مرسوله اعم از جامد و مایع را به همراه داشته است. البته به استثنای برخی کالاهای ممنوعه و خطرناک.

جایگاه حمل و نقل هوایی در ایران

استفاده از خدمات هوایی برای انتقال کالا و مسافر در ایران به سال­‌های 1210 باز‌می‌گردد. در واقع تنها پس از 11 سال از اختراع اولین هواپیما، نخستین هواپیما در آسمان ایران به پرواز در آمد. با این حال استفاده از خدمات هوایی به شکل امروزی، مدت زمان بیشتری به طول انجامید.

آنچه که در استفاده از خدمات هوایی باید در نظر داشته باشیم، اولا ممنوعیت‌­های بین‌­المللی است که به واسطه تحریم‌­ها به ایران وارد شده است و ثانیا روابط تجاری که در طول چند سال گذشته کمرنگ‌­تر شده است.

نباید فراموش کرد که استفاده از خدمات هوایی نه تنها گران قیمت‌­تر است، بلکه ساخت هواپیما به نحوی که برای انتقال کالا و مسافر مناسب باشد، تنها از عهده چند شرکت بر می‌­آید.

متاسفانه با وجود آن که استفاده از خدمات هوایی در ایران توسعه قابل توجهی داشت و در منطقه کشور ایران به عنوان سومین کشور در صدر استفاده از خدمات هوایی معرفی شده بود، لیکن به واسطه ممنوعیت­‌ها و محدودیت­‌های بین‌­المللی نه تنها ناوگان هوایی ایران رو به فرسوده شدن قدم برداشت، بلکه مسیرهای پرواز مستقیم نیز تا میزان قابل توجهی کاهش یافت.

با این حال استفاده از خدمات هوایی از مبدا فرودگاه­‌های بین‌­المللی ایران که در شهرهای تهران، تبریز، مشهد و شیراز واقع شده‌­اند، همچنان در جریان است و خدمات حمل مسافر و کالا را به کشورهای مختلف با پروازهای مستقیم یا غیرمستقیم اعم از ایرانی یا خارجی ارائه می‌­نمایند.

مزایای حمل و نقل هوایی

همان­طور که بیان شد حمل و نقل هوایی که  در این نوشته منظور نظر ما قرار دارد، عبارت است از انتقال کالا و مرسوله به واسطه انواع هواپیما در بین مقاصد مختلف اعم از داخلی و بین‌­المللی.

اما یکی از سوال‌­هایی که به حق در این مورد ایجاد خواهد شد، به مزایای استفاده از حمل و نقل هوایی باز‌می‌­گردد. یعنی استفاده از روش حمل هوایی چه مزایایی دارد که ما را به انتخاب آن سوق می‌­دهد؟

معایب و مزایا حمل و نقل هوایی

در ادامه مهم­‌ترین این مزایا را معرفی خواهیم کرد.

سرعت زیاد در انتقال

انتقال هوایی کالا و مرسولات، نسبت به دیگر روش‌­های حمل و نقل بسیار سریع‌­تر است. این امر نه تنها به سرعت قابل توجه هواپیما باز‌می‌­گردد، بلکه به امکان انتخاب مستقیم‌­ترین مسیر بین مبدا و مقصد نیز مربوط است.

در واقع در روش حمل هوایی، برخلاف روش حمل زمینی که محدود به مسیرهای جاده‌ای ساخته شده هستیم، هیچ محدودیتی در مقابل ما وجود نخواهد داشت و هواپیما می‌­تواند مستقیم­‌ترین مسیر را طی کند. امری که طبیعتا سرعت انتقال کالا و مرسوله را افزایش خواهد داد.

البته نباید سرعت بالای حرکت هواپیما نسبت به دیگر روش­‌های حمل و نقل را نادیده بگیریم.

در هر حال مجموعه این عوامل که منجر به انتقال سریع­‌تر مرسولات به طریق هوایی می‌­شود، روش حمل و نقل هوایی را برای انتقال مرسولاتی که نسبت به زمان حساس هستند به گزینه مناسبی تبدیل می‌­سازد. برای مثال در انتقال انواع مواد غذایی، مواد دارویی، بهداشتی و آرایشی، روش حمل هوایی گزینه مناسب‌­تر و گاه تنها گزینه مناسب است.

همچنین در مواردی که انتقال سریع برای ما اهمیت دارد، برای مثال در زمان‌­های بلایای طبیعی که انتقال سریع تجهیزات و امکانات اولیه اهمیت حیاتی دارد، استفاده از حمل و نقل هوایی، چنانچه ممکن باشد، بهترین گزینه پیش رو خواهد بود.

روش انتقال ایمن‌­تر

استفاده از خدمات هوایی در انتقال کالا و مرسوله این مزیت را با خود به همراه می‌­آورد که از چالش­‌ها و خطرات طبیعی و انسانی که در انتقال زمینی و نیز دریایی وجود دارد، دوری شود.

به عبارت دیگر، انتقال مرسولات به کمک هواپیما، سلامت و ایمنی مرسوله را از لحظه­‌ای که هواپیما از باند پرواز بلند می‌­شود تا زمانی که در مقصد فرود می‌­آید بهتر تامین می‌­کند. در نتیجه حمل و نقل هوایی نه تنها با سرعت بیشتر انجام می‌­شود، بلکه ایمنی و امنیت مرسوله را نیز به میزان قابل توجهی تامین می­‌کند.

معایب حمل و نقل هوایی

با وجود آن که حمل و نقل هوایی مزایای منحصر به فرد خود را به همراه دارد، اما نباید تصور کنیم که هیچ چالشی بر سر راه این روش حمل و نقل نیست. در واقع روش حمل هوایی، به همان میزان که انتخاب مناسبی است اما گزینه چالش برانگیزی نیز به حساب می‌­آید.

در ادامه مهم­‌ترین چالش‌­هایی که انتخاب روش حمل هوایی را برای ما دشوار می‌­کند را معرفی خواهیم کرد.

هزینه حمل گران‌­تر

انتخاب روش حمل هوایی، با اینکه به سرعت تحویل مرسوله کمک قابل توجهی می‌کند، اما هزینه به نسبت چشمگیری را به ما تحمیل خواهد کرد.

در واقع حمل و نقل هوایی، نسبت به دیگر روش­‌های حمل و نقل بسیار گران‌­تر است. این امر نه تنها به دلیل گران‌­تر بودن سوخت هواپیما باز‌می‌­گردد، بلکه به هزینه ساخت تجهیزات فرودگاهی، و حتی هزینه ساخت و خرید خود هواپیما و در نتیجه هزینه استهلاک هواپیما نیز باز‌می‌­گردد.

همان­گونه که مشاهده می‌­شود، عواملی مختلفی در تعیین هزینه نهایی حمل و نقل موثر است که این عوامل در حمل و نقل هوایی، تماما گران‌­تر هستند و طبیعتا هزینه نهایی حمل هوایی را نیز نسبت به دیگر روش­‌های حمل و نقل افزایش می‌­دهند.

ممنوعیت در انتقال

در انتقالات هوایی کالا و مرسوله، نسبت به دیگر روش‌­های حمل و نقل، با محدودیت­‌ها و ممنوعیت­‌های بیشتری مواجه هستیم.

این محدودیت‌­ها از عوامل مختلفی تاثیر می‌­پذیرند که اولین آن‌­ها مقررات بین‌­المللی هوایی است. در واقع مطابق با مقررات مربوط به حمل و نقل هوایی، بسیاری از کالا و مرسولات هستند که اجازه انتقال آن‌­ها به طریق هوایی وجود ندارد، حال آن که همین کالا و مرسولات به طریق زمینی یا دریایی، مانعی برای انتقال ندارند.

علاوه بر قوانین بین‌­المللی هوایی که در بخش‌­های بعدی توضیح خواهیم داد، در خصوص حمل و نقل هوایی، قوانین ملی نیز سخت­گیرانه‌­تر عمل کرده‌­اند و مقررات و ممنوعیت‌های بیشتری را چه از حیث مقررات گمرکی و مالیات واردات و صادرات و چه از حیث امنیتی و سلامتی وضع کرده­‌اند.

محدودیت هواپیما در انتقال کالا و مرسولات

با وجود آن که انواع هواپیما در سال‌­های گذشته ساخته شده و مورد استفاده قرار گرفته است، اما همچنان محدودیت‌­های هوایی برای انتقال مرسولات بیشتر است. این امر به مکانیک و ظرفیت هواپیما از یک سو و قابلیت هواپیما برای انتقال برخی کالاهای خاص از نظر ویژگی‌­های نگهداری و انتقال باز‌می‌­گردد.

برای مثال، هواپیما قدرت انتقال کالاهای بسیار سنگین و یا بسیار حجیم را ندارد و از این حیث با محدودیت مواجه است. حال آن که همین مرسولات به طریق دریایی به راحتی قابلیت جابه‌­جایی دارند.

اهمیت بیمه حمل و نقل هوایی

اهمیت بیمه در حمل و نقل بین‌­المللی، صرف نظر از روش حمل و نقل مورد انتخاب، به میزانی است که تعیین طرف مسئول برای پرداخت هزینه بیمه و تهیه بیمه‌­نامه مناسب، همواره یکی از شروط قراردادهای خرید و فروش بوده و در بسیاری از موارد، پرداخت ثمن کالا موکول است به ارائه مدارک بیمه معتبر.

اهمیت بیمه در حمل و نقل هوایی

همچنین باید اشاره کنیم که در تجارت بین‌­الملل، بسیار مرسوم است که هزینه خرید کالا به طریق اعتباری تامین گردد و خریدار راسا هزینه را پرداخت ننماید. در چنین حالتی، پرداخت اعتبار و تامین وجه از طرف ثالث در گرو ارائه مدارک بیمه معتبر و مناسب است.

اهمیت بیمه در زمانی خود را نشان می‌­دهد که مرسوله بنا به دلایل مختلف اعم از طبیعی یا انسانی به مخاطره افتاده باشد. مخاطره در این حالت می‌­تواند شامل از دست رفتن مرسوله، ورود خسارت به مرسوله و یا حتی به سادگی تاخیر در تحویل مرسوله باشد.

در هر صورت چنانچه بیمه‌­نامه مناسب برای جبران خسارات تهیه نشده باشد، نه تنها خسارت‌­های گزاف به طرفین وارد خواهد شد، بلکه حتی محتمل است که هر کدام از طرفین با خطر ورشکستگی مواجه شوند.

واقعیت تلخی که نه تنها بر اهمیت بیمه تاکید دارد، بلکه طرفین قراردادهای حمل و نقل را به تامین بیمه مناسب رهنمون می‌­سازد.

انواع بار در حمل و نقل هوایی

انواع بار در حمل و نقل هوایی

به صورت کلی دو روش برای انتقال و ارسال مرسولات هوایی وجود دارد.

در یکی از این دو روش، ارسال مرسوله مستقلا انجام می‌­شود و در حالت دوم، انتقال و ارسال مرسوله، فرع است بر انتقال مسافر.

فریت بار

فریت بار که به انتقال بار مسافرتی نیز شناخته می‌­شود، در واقع به این معناست که مسافر پس از آن که بلیط پرواز خود را خریداری نمود، می‌­تواند از فرودگاه مبدا به فرودگاه مقصد، میزان مازاد بار را در قالب بار مسافر ارسال نماید.

فریت بار هزینه‌­ای مازاد بر بلیط هواپیمای مسافر به همراه دارد و بستگی به وزن حجمی مرسوله دارد، با این حال نسبت به ارسال مستقل بار و مرسوله، بسیار مقرون به صرفه‌تر است.

انواع بار در حمل و نقل هوایی

حمل مسافر

حالت دوم زمانی است که ارسال مرسوله فرع بر سفر هوایی مسافر نیست. در واقع در این حالت، بار و کالای در حال ارسال فرع بر بلیط پرواز مسافر نیست، بلکه کالا و مرسوله، راسا از فرودگاه مبدا به فرودگاه مقصد منتقل می­‌شود.

طبیعتا این نوع از انتقال مرسوله و کالا می‌­تواند در ابعاد حجیم و توسط تجار جابه­‌جا شود و یا می‌­تواند توسط اشخاص عادی، در حجم کم و با هدف مصرف خانگی انتقال داده شود. هدف از انتقال و نیز حجم بار در حال انتقال در این روش از ارسال بار هوایی اهمیتی ندارد.

این حالت از ارسال مرسوله که مستقلا انجام می‌­شود به عنوان کارگو شناخته می‌­شود.

طبیعتا استفاده از خدمات ارسال بار به روش کارگو نسبت به روش فریت بار هزینه بیشتری به همراه دارد و اصولا به واسطه شرکت‌­های حمل و نقل انجام می‌­گیرد.

همچنین انواع بار در حمل و نقل هوایی را می‌­توان از نظر حجم و وزن آن‌­ها نیز تقسیم‌­بندی کرد. در این حالت بارهای در حال انتقال به انواع مرسوله سبک، مرسوله متوسط و مرسوله سنگین تقسیم می‌­شوند.

تعیین حجم مرسوله معمولا به این صورت است که وزن حجمی در نظر گرفته می‌­شود، یعنی فقط وزن و یا فقط حجم مرسوله نیست که موثر است، بلکه هر دو عامل وزن و حجم در کنار یکدیگر تشکیل دهنده نوع بار از این حیث خواهند بود.

طرفین فعال در حمل و نقل هوایی

طرفین فعال در پروسه حمل هوایی

حمل هوایی که با هدف ارسال و انتقال کالا و مرسوله به کمک هواپیما انجام شود، از چندین شخص و اطراف دخیل تشکیل می­‌شود.

طبیعتا این اشخاص در کنار هم فرآیند ارسال هوایی کالا و مرسوله را امکان و معنا می‌­بخشند.

این اشخاص شامل مواردی است که در ادامه معرفی می‌­شوند.

صاحب بار

کاملا بدیهی است که هر باری که به طریق هوایی در حال انتقال بار، یک صاحب یا مالکی خواهد داشت. مالک کالا ممکن است فرستنده آن، گیرنده آن و یا حتی شخص ثالث باشد. اصولا مالکیت کالا در ارسال بار اهمیت خاصی ندارد، بلکه هر شخصی به نیابت از مالک نیز با ارائه مدارک لازم می‌­تواند کالا را منتقل سازد.

با این حال احراز سمت هم در فرستنده و در گیرنده کالا انجام می‌­شود. البته در ارسال بارهای ساده و معمولی، معمولا احتیاجی به احراز سمت و مالکیت نیست اما دریافت آن‌­ها در گرو ارائه مدارک مربوطه خواهد بود.

شرکت‌­های خدماتی حمل و نقل

این شرکت­‌ها گاه واسطه بین فرستنده و شرکت هواپیمایی هستند و گاه راسا خدمات انتقال هوایی کالا و مرسوله را نیز ارائه می‌­دهند. با این حال حداقل از تعهدات این شرکت‌­ها، آماده‌­سازی مرسوله جهت ارسال، تحویل مرسوله به متصدی حمل و نقل و فراهم کردن شرایط پیگیری وضعیت مرسوله است.

استفاده از خدمات شرکت‌­های حمل و نقل، بسیاری از تشریفات و مراحل اداری را از دوش فرستنده بر‌می­‌دارد و به همین سبب اصولا گزینه مناسب‌­تری نسبت به ارسال مستقل و مستقیم مرسولات توسط فرستنده به شمار می‌­رود.

طرفین فعال در پروسه حمل هوایی

شرکت­‌های هواپیمایی

این شرکت‌­ها اشخاصی هستند که هواپیما را در مالکیت و یا در خدمت خود دارند. در نتیجه انتقال هوایی مرسولات کاملا در گرو این شرکت‌­ها قرار دارد. حداقل خدماتی که از این شرکت‌­ها دریافت می‌­شود، شامل بارگیری مرسوله، انتقال مرسوله و در نهایت تخلیه مرسوله خواهد بود.

شرکت‌­های هواپیمایی مختلف، خدمات متفاوت با تعرفه­‌های متفاوتی ممکن است ارائه نمایند و به همین سبب در انتخاب شرکت هواپیمایی باید به عواملی که برای ما اهمیت دارد توجه لازم را داشته باشیم.

ماموران گمرک

گمرکات که در نقطه­‌های ورود و خروج یا به عبارت دیگر در کشورهای مبدا و مقصد قرار دارند، تشریفات و قوانین واردات و صادرات کالا و مرسوله را مدیریت کرده و نیز هزینه‌­های مالیات و عوارض ورود و خروج را دریافت می­‌کنند.

در واقع این ماموران هستند که اجازه ورود کالا یا مرسوله را به خاک کشور مقصد می‌­دهند و نیز خروج کالا و مرسوله از کشور مبدا را ممکن اعلام می‌­کنند.

خدمات ترخیص از گمرکات را فرستنده و گیرنده می‌­توانند راسا انجام دهند و یا آن که از شرکت‌­های ارائه دهنده خدمات، اعم از شرکت­ ثالث و یا شرکت‌­های حمل و نقل یا هواپیمایی کمک بگیرند.

انواع روش­‌های حمل و نقل هوایی

انواع روش‌های حمل و نقل هوایی

در این بخش قصد داریم به معرفی انواع قراردادهایی که برای انتقال کالا و مرسوله به طریق هوایی وجود دارد بپردازیم.

توضیح آن که محتوای این بخش معمولا به عنوان روش­‌های حمل و نقل هوایی شناخته می‌­شود، اما در واقع نوع قرارداد حمل و نقل ما را تعیین می‌­کند.

در ادامه به سه حالتی که از این حیث ممکن است برای ما وجود داشته باشد، اشاره می‌کنیم.

چارتر

اولین حالت از انتقال هوایی مرسولات با توجه به ماهیت و نوع قرارداد حمل و نقل هوایی، به عنوان روش حمل چارتر شناخته می‌­شود.

کلمه چارتر در لغت به معنای دربست است. مفهوم پرواز چارتری از مفهوم لغوی این کلمه چندان دور نیست. استفاده از پرواز چارتری هم در انتقال مسافر و هم در انتقال کالا و مرسوله مورد استفاده قرار می‌­گیرد.

پرواز چارتری نسبت به دیگر انواع پروازها ارزان‌­تر است و به همین دلیل گزینه‌­ای اقتصادی‌­تر شناخته می‌­شود.

با این حال روش حمل چارتری، معمولا زمانی خود را نشان می­دهد که حجم هواپیما، اعم از صندلی مسافر و یا حجم بار هواپیما، از طریق عادی فروش تکمیل نشده است.

در هر حال استفاده از خدمات چارتر ممکن است مستقیما توسط صاحبان بار یا مسافران انجام شود و یا آن که آژانس هواپیمایی یا شرکت باربری، به صورت چارتری نسبت به خرید مازاد ظرفیت هواپیما اقدام نماید.

طبیعتا چنانچه به طریق چارتری و دربست استفاده شود، امکان انتقال مجموع بار یک فرستنده یا شرکت خدماتی، به واسطه تنها یک پرواز و یک هواپیما به وجود خواهد آمد.

در نتیجه نه تنها هزینه حمل و نقل کاهش می‌­یابد، بلکه در کاهش مدت زمان نهایی انتقال نیز موثر است.

سیستمی

در پرواز سیستمی، برخلاف پرواز چارتری، امکان خرید و یا رزرو ظرفیت کامل یک هواپیما، اعم از انتقال کالا و مرسوله یا انتقال مسافر وجود ندارد.

در واقع در این روش تنها به تعداد مشخص و به واسطه ورود اطلاعات نفر به نفر، امکان رزرو و خرید ظرفیت از هواپیما وجود خواهد داشت.

نکته دیگر در خصوص پروازهای سیستمی، قیمت بیشتر آن­‌ها به نسبت پروازهای چارتری است.

روش های حمل و نقل هوایی

استفاده از خدمات حمل و نقل هوایی سیستمی، اعم از آن که برای انتقال مسافر مورد استفاده قرار گیرد و یا انتقال کالا و مرسوله مدنظر باشد، هزینه بیشتری به نسبت پروازهای چارتری به کاربر تحمیل خواهد کرد.

با توجه به خصایص پروازهای سیستمی، معمولا این روش در حمل و نقل کالا مورد استفاده قرار می‌­گیرد و در ارسال مرسولات چندان محبوبیتی ندارد.

بازرگانی

پروازهای بازرگانی، دقیقا اختصاص به انتقال و ارسال کالا و مرسولات دارند.

بنابراین برخلاف پرواز سیستمی که برای انتقال مسافر مناسب بود و نیز در کنار پروازهای چارتری که برای هر دو انتقال کالا و مسافر مورد استفاده قرار می‌­گیرد، پروازهای بازرگانی، برای انتقال کالا و مرسوله اختصاص یافته‌­اند.

در واقع آنچه که پیش از این در تقسیم‌­بندی انواع حمل و نقل هوایی از حیث قراردادی اعلام داشتیم، درباره پروازهای بازرگانی مصداق پیدا می‌­کند.

پس پرواز بازرگانی برای ارسال کالا و مرسوله به دو روش فریت بار و کارگو انجام می‌­شود.

و همانگونه که پیش از این بیان کردیم، فریت بار به روشی گفته می‌­شود که مسافر با وجود اینکه بلیط هواپیما تهیه کرده است اما تمایل دارد که مازاد بر بار مجاز مسافری، حجم دیگری از کالا و مرسوله را به نقطه مقصد منتقل سازد.

در این صورت می­‌تواند پس از تهیه بلیط هواپیما، به مقصد همان بلیط، با هزینه کمتر، حجمی از کالا و بار را منتقل سازد. حتی در این صورت مسافر لزومی ندارد که از شرکت هواپیمایی یکسانی با بلیط خود، تهیه خدمات نماید.

در مقابل دانستیم که در خدمات کارگو، که می‌­تواند توسط تجار یا غیرتجار برای انتقال مرسولات حجیم یا کوچک مورد استفاده قرار گیرد، انتقال بار و مرسوله، فرع بر انتقال مسافر نیست. در نتیجه در این روش، شخص راسا نسبت به ارسال مرسوله اقدام می‌نماید و ارسال کالا و مرسوله، دقیقا تنها خدمات مورد نیاز وی است.

طبیعتا انتقال بار به طریق کارگو، در روش حمل بازرگانی، به نسبت روش حمل فریت بار با هزینه بیشتری همراه خواهد بود.

هزینه ارسال بار هوایی

هزینه­‌های ارسال بار هوایی

انتقال مرسولات به طریق هوایی، همانگونه که پیش از این اشاره کردیم، به نسبت دیگر روش‌­های حمل و نقل، هزینه­‌ای گزاف‌­تر به فرستنده تحمیل خواهد کرد.

اما این هزینه به چه طریقی محاسبه می‌­شود و ناشی از چه عواملی است؟

جالب است که بدانید که عوامل موثر در تعیین هزینه نهایی ارسال مرسولات به طریق هوایی، از چندین عامل مختلف تاثیر می‌­پذیرد.

این عوامل را در ادامه معرفی می‌­کنیم.

زمان ارسال مرسوله

تعرفه حمل و نقل که خود از عوامل مختلفی تاثیر می‌­پذیرد، نه تنها از سالی به سال دیگر تغییر می‌­کند، بلکه حتی در ماه­‌های مختلف از یک سال هم دستخوش تغییر می‌شود.

در نتیجه طبیعی است که با توجه به زمان ارسال مرسوله، هزینه متفاوتی را باید پرداخت نماییم.

فاصله بین مبدا و مقصد

یکی از عوامل اصلی در تعیین هزینه نهایی حمل و نقل، فاصله بین نقطه مبدا و مقصد است.

در واقع هر چه این مسافت بیشتر باشد، هزینه انتقال افزایش خواهد داشت و بالعکس، هرچه مسافت قابل طی کمتر باشد، هزینه حمل و نقل نیز کاهش می‌­یابد.

ماهیت مرسوله

ماهیت مرسوله شامل جنس و نوع آن نه تنها در نوع هواپیما و روش بسته‌­بندی، بارگیری و تخلیه تاثیر دارد، بلکه در تعیین هزینه نهایی حمل و نقل نیز موثر است.

این امر در هر شرکت هواپیمایی با تعرفه­‌های مصوب تعیین تکلیف می‌­شود.

هزینه های ارسال بار هوایی

ابعاد مرسوله

ابعاد مرسوله که بیشتر در قالب وزن حجمی مرسوله شناخته می‌­شود و عاملی است متشکل از وزن و حجم مرسوله، نه تنها بر نحوه بارگیری و تخلیه مرسوله و نیز در انتخاب نوع هواپیما موثر است، بلکه در هزینه حمل و نقل نیز تاثیر مستقیم دارد.

شرکت هواپیمایی منتخب

شرکت‌­های هواپیمایی نه تنها خدمات متفاوتی را پیشنهاد و ارائه می‌­نمایند، بلکه تعرفه‌های مختلفی هم برای خدمات خود وضع می‌­کنند.

این موضوع نه تنها از نوع وسایل نقلیه‌­ای که در اختیار دارند تاثیر می‌­پذیرد، بلکه متاثر از عوامل متعددی است.

در هر حال در زمان ارسال مرسوله، باید تعرفه­‌ای که شرکت حمل و نقل اعلام کرده است را در انتخاب شرکت منتخب در نظر داشته باشیم.

خدمات تکمیلی

خدمات متعددی وجود دارند که فرستنده کالا می‌­تواند از آن‌­ها استفاده نماید اما به عنوان خدمت اصلی و در هزینه اولیه اعلام شده در نظر گرفته نمی‌­شود.

مهم‌­ترین این خدمات که شامل بسته­‌بندی، بارگیری، تخلیه، ترخیص از گمرکات، خدمات درب به درب و امکان رهگیری مرسوله است، هر کدام می‌­تواند بر قیمت نهایی حمل و نقل موثر باشند و طبیعتا انتخاب آن‌­ها به عهده فرستنده قرار دارد.

جبران خسارت در صورت تاخیر در حمل هوایی

جبران خسارت تاخیر در حمل هوایی

تاخیر در حمل و نقل هوایی ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد. همچنین ممکن است که پرواز مسافری یا پرواز باربری با تاخیر صورت پذیرد.

در صورتی که تاخیر در پرواز مسافری باشد، مطابق با قوانین، مدت زمان تاخیر در تعهدات شرکت هواپیما موثر است.

برای مثال چنانچه تاخیر بیش از دو ساعت اما تا 4 ساعت باشد، شرکت هواپیما متعهد خواهد بود که هزینه بلیط را مسترد سازد لیکن اگر تاخیر بیش از 4 ساعد باشد، علاوه بر هزینه بلیط، باید از عهده پرداخت خسارت نیز مطابق با قوانین مربوطه برآید.

نکته دیگر در خصوص عواملی تاخیر در حمل هوایی است.

این عوامل در کمترین حالت خود می‌­توانند از علل طبیعی همچون شرایط جوی و یا علل انسانی همچون مشکل فنی در هواپیما تشکیل شود.

جبران خسارت در صورت تاخیر

اما چنانچه در انتقال کالا به وسیله هواپیما تاخیر صورت پذیرد، در صورتی که بین طرفین قراردادی وجود داشته و مدت زمان تحویل مرسوله بین طرفین مقرر شده باشد، شرکت هواپیمایی مطابق با قرارداد ناگزیر از تحویل به موقع است و در صورت تاخیر از انجام تعهدات خود سر باز زده است که در این صورت مطابق با موازین حقوقی باید از عهده خسارات وارده برآید.

اما چنانچه بین طرفین مدت زمان تحویل مرسوله تعیین تکلیف نشده باشد، در نگاه اول شرکت هواپیمایی مسئولیتی در جبران خسارت ناشی از تاخیر نخواهد داشت اما در شرایط خاصی ممکن است مطابق با مقررات عمومی مسئولیت مدنی، بتوان جبران خسارات را از وی مطالبه نمود.

مراحل حمل و نقل هوایی کالا

مراحل حمل و نقل هوایی کالا

این مراحل که در 7 گام اصلی صورت می‌­پذیرد، به ترتیب ذیل خواهد بود:

  1. انتخاب هواپیمای مناسب
  2. تحویل بار به متصدی
  3. بسته‌بندی مخصوص
  4. بارگیری و صدور بارنامه
  5. حمل بار تا مقصد
  6. تخلیه بار
  7. ترخیص از گمرک + مدارک لازم

گام اول: انتخاب هواپیمای مناسب

هواپیما مناسب با نوع مرسوله ما از حیث ماهیت مرسوله و نیز ابعاد و ویژگی­های ظاهری اولین نکته در انتقال به موقع، امن و سالم مرسوله خواهد بود.

انتخاب هواپیمای مناسب

البته باید اشاره کنیم که انتخاب هواپیمای مناسب باید توسط کارشناسان شرکت‌­های ارائه دهنده خدمات حمل و نقل انجام شود. اما این مهم تنها در صورتی میسر خواهد بود که اطلاعات کافی و مناسب از مرسوله خود و نیز نقاط مبدا و مقصد در اختیار ایشان قرار دهیم.

طبیعتا هواپیمای مناسب برای انتقال مرسوله ما، شرکت خدماتی مناسب و نیز هزینه نهایی حمل و نقل و حتی مدت زمان نهایی تحویل مرسوله در مقصد را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد.

گام دوم: تحویل بار به متصدی

متصدی حمل و نقل که می‌­تواند عضوی از شرکت هواپیمایی یا ثالث باشد، شخصی است که مرسوله را جهت بارگیری آماده کرده و در محل بارگیری آماده می­‌سازد.

گام دوم: تحویل بار به متصدی

در نتیجه طبیعی است که انتقال مرسوله به کمک هواپیما، تنها زمانی معنا می‌­یابد که مرسوله را به طور سالم به متصدی تحویل داده باشیم.

خدمات متصدی حمل و نقل، با توجه به قرارداد فی‌­مابین متفاوت خواهد بود و نیز محلی که متصدی حمل و نقل کالا و مرسوله را تحت سلطه خود قرار می­‌دهد نیز با توجه به توافقات طرفین تعیین می‌­گردد.

گام سوم: بسته­‌بندی مخصوص

بسته‌­بندی مخصوص مرسولات که با توجه به ویژگی‌­های ماهیتی و ظاهری مرسوله، نوع هواپیما، فاصله بین مبدا و مقصد و نحوه بارگیری و تخلیه انجام شود، در حفظ امنیت و سلامت کالا و مرسوله در کلیه مراحل بارگیری، حمل و تخلیه نقش حیاتی بازی می‌­کند.

گام سوم: بسته­‌بندی مخصوص

طبیعتا بسته‌­بندی باید پیش از بارگیری مرسوله انجام شود و پیشنهاد می‌­شود که این امر به کارشناسان مربوطه سپرده شود.

گام چهارم: بارگیری و صدور بارنامه

بارنامه نه تنها سند مالکیت مرسوله است که مشخصات طرفین شامل فرستنده و گیرنده و مشخصات مرسوله را در خود جای می‌­دهد، بلکه به معنای اجازه خروج مرسوله از گمرک نیز می‌­باشد.

گام چهارم: بارگیری و صدور بارنامه

اهمیت بارنامه به میزانی است که مقررات بین‌­المللی در خصوص ویژگی­‌های ظاهری بارنامه و اعتبار و اهمیت آن تنظیم شده است.

در هر صورت باید بدانیم که بارگیری مرسوله که به معنای انتقال آن از محل نگهداری به داخل هواپیما است، تنها در صورتی متصور است که بارنامه برای آن صادر شده باشد.

نیز صحت اطلاعات مندرج در بارنامه با مسئولیت و تعهد تحویل دهنده بار یعنی فرستنده است.

گام پنجم: حمل بار تا مقصد

طبیعتا اصلی‌­ترین گام در انتقال مرسولات، مرحله حمل مرسوله است.

گام پنجم: حمل بار تا مقصد

حمل مرسوله با توجه به شرایط مختلف ممکن است که با یک مرتبه بارگیری در مبدا و تخلیه مستقیم در مقصد انجام شود و یا ممکن است که پرواز از نوع غیر مستقیم باشد.

چنانچه که پرواز غیرمستقیم مورد استفاده قرار گیرد، مرسولات یک یا چند مرتبه در فرودگاه­ یا فرودگاه­‌ها واسطه تخلیه شده و مجددا برای انتقال به مقصد بعدی، در یک هواپیمای دیگر بارگیری می­‌شوند.

پرواز غیر مستقیم نه تنها در تعیین هزینه نهایی ارسال موثر است، بلکه مدت زمان انتقال مرسوله را نیز افزایش می‌­دهد.

گام ششم: تخلیه بار

تخلیه بار به معنای خارج کردن مرسولات از هواپیما و انتقال آن‌­ها به فرودگاه جهت انجام تشریفات ترخیص گفته می­‌شود.

گام ششم: تخلیه بار

تخلیه بار به کمک تجهیزات مخصوص که با توجه به نوع مرسوله و نوع هواپیما انتخاب می‌­شود و نیز به کمک نیروی انسانی انجام می­‌شود.

تخلیه بار یکی از مراحلی است که دقت در آن برای حفظ امنیت و سلامت مرسوله نقش حیاتی ایفا می‌­کند.

گام هفتم: ترخیص از گمرک و مدارک لازم

ترخیص مرسوله از گمرک مقصد به این معناست که مرسوله اجازه ورود به خاک کشور مقصد را دریافت نماید. ترخیص مرسولات از گمرکات، با توجه به قوانین ملی کشور مقصد تعیین می‌­شود و در نتیجه می‌­تواند شامل تشریفات اداری و مدارک متفاوتی باشد.

گام هفتم: ترخیص از گمرک و مدارک لازم

به همین سبب است که پیشنهاد می­‌شود برای ترخیص مرسولات از گمرکات از اشخاص متخصص و حرفه­‌ای کمک گرفته شود.

از جمله مدارکی که قطعت برای ترخیص از گمرک اخذ خواهد شد باید به بارنامه، مدارک احراز مالکیت یا سمت، مدارک پرداخت هزینه ترخیص همچون مالیات بر واردات یا عوارض صادرات اشاره کنیم.

هر‌گونه مدرک مازاد بر این موارد، با توجه به قوانین ملی کشور مقصد تعیین می‌­شود و در نتیجه در هر مورد باید مجزا بررسی گردد.

مسیرهای مهم حمل و نقل هوایی

مسیرهای مهم حمل و نقل هوایی

حمل و نقل هوایی، همان­طور که پیش از این اشاره کردیم، مستقیم‌­ترین روش در حمل کالا و مرسولات است.

دلیل این امر نیز عدم لزوم تبعیت از مسیرهای جاده‌­ای و یا حتی محدودیت‌­های مسیرهای آبی است.

برخلاف حمل و نقل زمینی که ناگزیر از دنبال کردن جاده‌­های بین‌­المللی ساخته شده و در دسترس هستیم، مسیر حمل و نقل هوایی جاده و راه ندارد. حتی برخلاف حمل و نقل دریایی که گاه ناگزیر است قاره یا کشوری را دور بزند یا به دلیل عمق یا پهنای مسیر آبی، وسیله نقلیه یا مسیر منتخب را عوض نماید، در حمل و نقل هوایی، هیچ محدودیتی نداریم.

در نتیجه طبیعتا می‌­توان بین کلیه نقاط دنیا، مادامی که فرودگاه بین‌­المللی وجود داشته باشد و یا ساخته شود، حمل و نقل هوایی را انجام داد.

مسیرهای مهم حمل و نقل هوایی

با این حال، طبیعی است که برخی از مسیرهای هوایی با ترافیک بیشتری همراه باشند و اهمیت آن‌­ها نسبت به دیگر مسیرها به چشم آید.

برای مثال می‌­توان به پروازهای به مقصد دبی اشاره کرد، پروازهای به مقصد دبی، برای منطقه خاورمیانه مهم هستند. همچنین مسیر پرواز به مقصد و نیز مبدا چین، در شرق آسیا جز مسیرهای پرترافیک محسوب می‌­شوند.

در سوی دیگر از کره زمین نیز پروازهایی که از مبدا ایالت متحده آمریکا پرواز می‌­کنند و یا در فرودگاه­‌های این کشور فرود می‌­آیند، تراکم و ترافیک بیشتری دارند.

انواع هواپیما در حمل و نقل دریایی

انواع هواپیما در حمل و نقل هوایی

وسایل حمل و نقل هوایی، شامل انواع وسایلی است که امکان پرواز را داشته باشند.

طبیعتا کلیه این وسایل نقلیه قدرت جابه‌­جایی کالا و مرسوله را ندارند و نیز از امکان پرواز در مسیرهای طولانی برخوردار نیستند.

مهم‌­ترین وسیله نقلیه هوایی، شامل انواع هواپیماها است.

این وسیله نقلیه که می‌تواند برای انتقال مسافر، کالا و مرسوله در مسیرهای کوتاه و طولانی به پرواز درآید، به انواع مختلفی همچون انواع باربری، نظامی، شخصی و مسافری تقسیم می‌­شود.

هواپیماهای باربری، از بین انواع هواپیما، اختصاص به انتقال بار داشته و به همین سبب در ابعاد و قابلیت­‌های مختلف ساخته می‌­شوند تا امکان انتقال انواع بارهای سنگین و حجیم و یا بارهای با ویژگی‌­های نگهداری و انتقال خاص را داشته باشند.

از این میان می‌­توان به موارد ذیل اشاره کرد:

بوئینگ 747

از بزرگ­ترین هواپیماهای باربری است که امکان انتقال مرسولات سنگین و حجیم را دارد. طبیعتا استفاده از این هواپیما چندان متعدد نبوده و هزینه بیشتری نیز به همراه دارد. علاوه بر اینکه پرواز و فرود این هواپیما نیز به امکانات بیش از حداقل نیاز دارد.

بوئینگ 777

از دیگر هواپیماهای باربری است که برای انتقال کالاهای حجیم و سنگین مناسب است. این هواپیما نیز ظرفیت بارگیری قابل توجهی داشته و در نتیجه برای انتقال حجم زیاد از کالا و مرسوله مناسب است.

انواع هواپیما در حمل و نقل هوایی

ایرباس A300

این ایرباس برای انتقال محموله های سنگین و حجیم در مسیرهای طولانی گزینه­ ای مناسب است. مدل دیگر این ایرباس یعنی ایرباس A330 نیز برای مقاصد مشابه مورد استفاده قرار می ­گیرد.

هلیکوپتر

وسیله نقلیه هوایی دیگری که باید اشاره کنیم شامل هلیکوپترها هستند. این وسایل نقلیه امکان پرواز عمودی و به عقب رفتن را دارا هستند.

همچنین می‌­تواند در فضای کمتری فرود آمده و به پرواز در‌آیند و به همین سبب گزینه‌­ای خاص به حساب می‌­آیند.

با این حال باید در نظر داشته باشیم که هلیکوپتر گنجایش و ظرفیت کمتری نسبت به انواع هواپیما دارد و در نتیجه برای مقاصد باربری چندان مناسب نیستند.

چنانچه در مسافت‌­های کوتاه‌­تری امکان جابه‌­جایی و حمل کالا و مسافر را دارند.

نکات تکمیلی ارسال بار هوایی

نکات تکمیلی ارسال بار هوایی

تا اینجا تلاش شد که مهم‌­ترین موضوعات مربوط به حمل و نقل هوایی مورد پوشش و بررسی قرار گیرد.

با این حال برخی نکات تکمیلی باقی مانده است که باید در رابطه با حمل و نقل هوایی کالا و مرسوله مورد پوشش قرار گیرد. در ادامه به تشریح این موارد خواهیم پرداخت.

فرودگاه‌­های بین‌­المللی ایران

فرودگاه­‌های بین­‌المللی معمولا از فرودگاه‌­های داخلی مجزا هستند. این امر یکی به علت تراکم و تنوع هواپیمایی است که به این فرودگاه­‌ها وارد یا از آن‌­ها خارج می‌شود و دیگر به دلیل اهمیت و لزوم انجام تشریفات گمرکی در ورود و خروج از کشور است.

نکته دیگر آن که پروازهای بین‌­المللی تنها بین فرودگاه­‌های بین‌­المللی انجام می­‌شود و در نتیجه چنانچه در هر دو شهر مبدا و مقصد فرودگاه بین‌­المللی وجود نداشته باشد، امکان پرواز مستقیم بین آن‌­ها وجود نخواهد داشت.

با این حال باید بدانیم که در حال حاضر تنوع و تعدد فرودگاه­ه‌ای بین‌­المللی در سطح جهانی توسعه قابل توجهی داشته است.

فرودگاه های بین المللی ایران

در ایران نیز فرودگاه‌­های بین‌­المللی متعددی داریم که شامل موارد ذیل است:

  • فرودگاه بین‌المللی امام خمینی تهران (درجه 1)
  • فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد (درجه 1)
  • فرودگاه بین‌المللی شهید دستغیب شیراز (درجه 1)
  • فرودگاه بین‌المللی شهید مدنی تبریز (درجه 1)
  • فرودگاه بین‌المللی کیش (درجه 1)
  • فرودگاه بین‌المللی اصفهان (درجه 1)
  • فرودگاه بین‌المللی شهید قاسم سلیمانی اهواز (درجه 1)
  • فرودگاه بین‌المللی لار (درجه 1)
  • فرودگاه بین‌المللی بندرعباس (درجه 1)
  • فرودگاه بین‌المللی کرج (درجه 2)
  • فرودگاه بین‌المللی آبادان (درجه 2)
  • فرودگاه بین‌المللی ساری (درجه 2)

همانگونه که مشاهده می‌­شود، فرودگاه­‌های بین‌­المللی ایران در شهرهای مختلف از شمال تا جنوب کشور واقع شده‌­ا‌ند. طبیعتا کاربرد و ترافیک آن‌­ها یکسان نیست.

برخی از فرودگاه­‌ها بیشترین کاربرد خود را در حمل و نقل مسافر دنبال می‌­کنند حال آن که برخی دیگر به عنوان مبدا و مقصد در انتقال مرسولات و کالاها اهمیت بیشتری دارند.

وزن حجمی چیست؟

وزن حجمی یکی از نکات و مفاهیمی است که در حمل و نقل بین‌­المللی و به ویژه در حمل  هوایی کالا و مرسولات حائز اهمیت است.

اما منظور از وزن حجمی چیست و نقش و اهمیت خود را در کجا نشان می‌­دهد؟ در ادامه به تعریف این مفهوم پرداخته خواهد شد.

جالب است که بدانید وزن حجمی با وزن جرمی کالا متفاوت است. در واقع وزن حجمی، شامل فضایی است که کالا یا مرسوله پس از قرار گیری از وسیله نقلیه اشغال می‌­کند.

در نتیجه یک عامل مهم در تعیین وزن حجمی، ابعاد مرسوله است و یا همان حجمی که مرسوله از وسیله نقلیه به خود اختصاص خواهد داد.

برای برآورد وزن حجمی مرسوله، ابعاد مرسوله شامل طول، عرض و ارتفاع در هم ضرب شده و حاصل آن به 5000 تقسیم می‌­شود. نتیجه‌­ای که به دست می‌­آید، وزن حجمی مرسوله را تعیین می‌­کند.

وزن واقعی مرسوله هم که شامل وزن عادی مرسوله است. حال شرکت‌­های حمل و نقل، برای تعیین و برآورد هزینه نهایی انتقال هر دو وزن حجمی و وزن واقعی را محاسبه می‌­کنند، اما از بین آن دو، موردی را انتخاب می‌­کنند که بیشتر باشد.

همچنین اشاره کنیم که چنانچه مرسوله به صورت هموار نباشد، مثلا یک بخش از آن ارتفاع بیشتری نسبت به دیگر بخش‌­ها داشته باشد، نقطه حداکثر برای تعیین طول، عرض و ارتفاع ملاک قرار خواهد گرفت.

به همین دلیل پیش از اندازه­‌گیری ابعاد، مرسوله در یک جعبه مکعب مستطیل تصور می­‌شود.

در نهایت آن که طبق قوانین موجود در سیستم پست هوایی، وزن به صورت پلکانی در واحد یک دهم کیلوگرم، به بالا گرد می‌شود.

کنوانسیون­‌ها و قوانین حمل هوایی

با توجه به اهمیت و نقشی که حمل و نقل بین‌­المللی در توسعه تجارت بین‌­الملل و اقتصاد داخلی کشورها ایفا می‌­کند، طبیعی است که در هر دوره از تاریخ تلاش­‌های متعدد و قابل توجهی برای ایجاد قوانین و مقررات بین‌­المللی در قالب انواع کنوانسیون­‌ها و اسناد حقوقی بین‌­المللی انجام گردید.

این تلاش‌­ها تا کنون به تصویب تقریبا 60 سند بین‌­المللی انجامیده است.

برخی از این اسناد برای کلیه روش‌­های حمل و نقل اعم از هوایی، دریایی و زمینی حاکم هستند و برخی اختصاص به روش خاص دارند.

Air transport rules

در اینجا تعدادی از این اسناد که در حمل و نقل هوایی نقش آفرین بوده و به عنوان سند بالادستی محسوب می­‌شوند را معرفی خواهیم کرد.

قوانین گمرکی

اولین گروه از دسته اسناد مربوط و مرتبط با حمل و نقل بین‌­المللی، قوانین گمرکی کشورها است.

در واقع این قوانین به عنوان اسناد ملی تصویب می­‌شوند، لیکن با توجه به اصل حاکمیت کشورها و با توجه به این امر که هر کشوری بر امور داخلی خود مسلط است، قوانین ملی گمرکی، توسط کلیه اشخاص ثالث از کشور خارجی نیز قابل احترام و لازم الرعایه است.

بنابراین، هواپیمای خارجی که در فرودگاه بین‌­المللی ایرانی فرود می‌­آید، باید مرسولات و کالاهایی را حمل کرده باشد که مطابق با قوانین ایران مجاز باشند و نیز تشریفات ترخیص از گمرک را مطابق با قانون ملی ایران انجام دهد.

کنوانسیون CMR

این کنوانسیون به روابط بین حمل و کننده و فرستنده کالا، حمل کننده و گیرنده کالا و نیز فرستنده و گیرنده کالا می‌­پردازد.

اهمیت این کنوانسیون در تعیین حداقل حدود از حقوق و تعهدات هر کدام از این اشخاص در مقابل یکدیگر به دست می‌­آید.

این کنوانسیون به ویژه در حل و فصل اختلافات مربوط مادامی که قرارداد خصوصی بین طرفین وجود نداشته باشد، اهمیت و نقش خاصی ایفا می­‌کند.

کنوانسیون کالای خطرناک (ADR)

حمل و نقل کالاهای خطرناک همواره از جمله دغدغه‌­های فعالان محیط زیست بوده است.

ناگفته نماند که این گروه از مرسولات علاوه بر اینکه برای سلامت محیط زیست تاثیرگذار هستند می‌­توانند امنیت و سلامت انسان را نیز به مخاطره اندازند.

محتوای این کنوانسیون، با توجه به اهمیت همین نکات است که انواع گروه کالاهای خطرناک را شناسایی کرده و برای هر کدام تکالیفی از حیث نحوه بسته‌­بندی، بارگیری، حمل و تخلیه تعیین کرده است تا سلامت و امنیت کالا، محیط زیست و انسان را حفظ نماید.

موافقت‌نامه ترانزیت تجاری سازمان همکاری اقتصادی (ECO)

مجموعه‌ای از قوانین ترانزیت تجاری بین هشت کشور عضو اکو می‌باشد.

کنوانسیون هواپیمایی بین‌المللی کشوری (شیکاگو)

مطابق با مفاد این کنوانسیون، کشورها حاکمیت مطلق یکدیگر به آسمان و فضای هوایی قلمرو آن کشور را پذیرفته‌­اند.

در واقع مطابق با مفاد این کنوانسیون، آسمان هر کشور همچون خاک آن کشور در مدیریت و حاکمیت دولت آن کشور قرار دارد.

کنوانسیون (ورشو)

مجموع قوانینی است براي یکسان سازی مقررات حمل و نقل هوایی.

پروتکل‌ گواتمالا و گوادالاخارا

قوانین اصلاح شده کنوانسیون ورشو می‌باشد.

کنوانسیون توکیو

قوانین جرایم و برخی از اعمال ارتکابی در هواپیما می‌باشد. این کنوانسیون به ویژه از زمانی که هواپیما ربایی مکررا تکرار شد و نگرانی‌­ها و مشکلات متعددی را به همراه آورد تصویب شد.

امنیت پرواز، جرایم هوایی، صلاحیت بر رسیدگی و مجازات­‌ها هر کدام تا حدودی در این کنوانسیون بررسی شده­‌ا‌ند.

کنوانسیون لاهه

قوانین جلوگیری از تصرف غیر قانونی هواپیما می‌باشد. در نتیجه این کنوانسیون نیز تا حدودی به جرایم مربوط به هواپیما پرداخته است.

کنوانسیون مونترال

قوانین جلوگیری از اعمال‌ غیرقانونی علیه‌ امنیت هواپیمایی‌ کشورها می‌باشد. به همین سبب این کنوانسیون نیز به عنوان یکی از اسنادی که مقررات جزایی مربوط به هواپیما را تعیین کرده است، شناخته می‌­شود.

کالاهای خطرناک و ممنوع برای حمل هوایی

همان­طور که پیش از این اشاره شد، حمل و نقل هوایی از نظر امکان انتقال انواع کالا و مرسولات با محدودیت‌­های بیشتری به نسبت دیگر روش­‌های حمل و نقل همراه است.

کالاهای خطرناک و ممنوع برای حمل هوایی

برخی از این محدودیت‌­ها با توجه به ظاهر و ابعاد و وزن مرسوله تحمیل می­‌شود و برخی به دلیل ماهیت و در واقع خطرناک بودن کالا.

حال در این بخش قصد داریم کالاهای خطرناک و ممنوع در حمل و نقل هوایی را معرفی نماییم.

کالاهای خطرناک ممنوعه

این گروه همان­طور که از اسم آن نیز به دست می‌­آید، شامل کالاهایی است که به طور کلی حمل آن­‌ها به طریق هوایی ممنوع است.

برای مثال انواع مهمات در این گروه قرار می‌­گیرند. در نتیجه در زمان بررسی مرسوله جهت بارگیری، این کالاها از ورود به هواپیما منع می‌­شوند.

کالاهای خطرناک قابل پذیرش برای حمل هوایی

این گروه از کالاها، شامل مصادیقی است که با وجود خطر بالقوه اما با رعایت شرایط و مقررات خاص امکان انتقال هوایی آن‌­ها وجود دارد.

البته باید اشاره کنیم که ارسال هوایی این قبیل از کالاها، تنها به صورت کارگو انجام می‌­شود و نیز امکان حمل آن­‌ها در چمدان یا به همراه مسافر وجود ندارد.

به طور کلی 9 کلاس خطر برای انواع کالاهای خطرناک قابل پذیرش پیش‌­بینی شده است که هر کدام شرایط نگهداری، بسته‌­بندی، بارگیری، حمل و تخلیه مختص به خود را دنبال می‌­کنند.

کالاهای خطرناک پنهان

گروهی از کالاهای خطرناک هستند که فرستنده از خطرناک بودن آن­‌ها مطلع نیست. این کالاها با توجه به ویژگی و طبقه­‌بندی ممکن است در فرودگاه از ورود به هواپیما منع شوند و یا ممکن است که مسافر نسبت به تامین ایمنی آن­‌ها راهنمایی شود.

اصطلاحات حمل و نقل هوایی

حمل و نقل هوایی یک دانش و تخصص است. در نتیجه طبیعی است که زبان تخصصی خود را داشته باشد. اما این بدان معنا نیست که کلیه کلمات در این دانش تغییر معنا می‌­دهند، بلکه برخی از کلمات و عبارات جدید شکل می‌­گیرد و یا برخی از کلمات تغییر معنا می‌­دهند.

اصطلاحات حمل و نقل هوایی

با وجود آن که امکان معرفی کلیه اصطلاحات حمل و نقل هوایی در اینجا وجود ندارد، اما به معرفی مهم‌­ترین‌­های آن خواهیم پرداخت.

Agent

رابط موجود بین دو طرف را می‌­گویند. این شخص اصولا وظیفه انجام کاری برای طرف دیگر را دارد.

Air Waybill

رابطه قراردادی بین فرستنده بار و شرکت حمل و نقل را بیان می­‌کند و گواه می‌­دهد.

Booking

تقسیم ظرفیت فضا یا وزن کالاها پیش از ارسال توسط هواپیما. یا به عبارت دیگر در اختیار گذاشتن بخش­‌هایی از ظرفیت هواپیما پیش از پرواز آن.

Carriage

به آن «حمل و نقل» هم گفته می‌شود، به معنای انتقال بار توسط هواپیما است.

Carrier

دستگاهی که حمل و نقل به وسیله آن انجام می‌شود.

Certificate of Origin

این سند نشان دهنده مبدا و منبع کالای در حال ارسال است. این سند از جمله اسناد مهم در حمل و نقل هوایی کالا است و برخی از کشورها برای ورود کالا به کشور، این سند را مطالبه می‌­نمایند.

Commercial Invoice

سند فرستنده که کالاهای مورد حمل و ارزش آن‌ها را توصیف می‌کند. اهمیت این سند به میزانی است که ضرورتاً برای کلیه بارهای بین‌­المللی صادر می­‌شود.

Consignee

شخص گیرنده بار که مطابق با بارنامه معرفی شده است.

Customs

اداره گمرک دولتی که مسئول بررسی قوانین گمرکی و مالیاتی مرتبط با کالاها است.

Customs Broker

فردی که متخصص کار ترخیص از گمرک است. ترخیص کار.

امکان پیگیری آنلاین وضعیت بار

پیگیری وضعیت بار به ویژه در زمانی که مرسولات بین مبدا و مقصدهایی با مسافت زیاد منتقل می­‌شود و یا آن که پرواز از نوع مستقیم نیست، برای امنیت خاطر مالک کالا، فرستنده و گیرنده بسیار حائز اهمیت است.

امکان پیگیری آنلاین وضعیت بار

البته این نکته را هم فراموش نکنیم که امکان اطلاع داشتن از آخرین وضعیت و موقعیت کالا، از حجم کار پرسنل اداری شرکت خدماتی و هواپیمایی مربوطه می‌­کاهد.

به همین سبب نیز از زمانی به بعد تلاش شد تا امکاناتی تعبیه شده و امکان پیگیری لحظه‌­ای مرسوله برای اشخاص فراهم شود.

خوشبختانه به لطف توسعه و پیشرفت دانش IT، در حال حاضر این امکان فراهم شده است. در واقع پس از آن که مرسولات بسته­‌بندی و جهت ارسال آماده شد، و حتما پس از آن که بارنامه برای آن صادر شد، شماره پیگیری اختصاصی به آن الصاق شده و شماره پیگیری مربوطه در اختیار شخص ذی سمت قرار می‌­گیرد.

به کمک این شماره پیگیری و در آدرسی که به وی ارائه شود، نامبرده می‌­تواند از آخرین وضعیت و موقعیت مرسوله خود آگاهی پیدا کند.

البته نباید فراموش کرد که برخی از شرکت‌­های حمل و نقل این امکان را تنها به تعیین آخرین وضعیت همچون بارگیری، در حال حمل و تخلیه اختصاص می‌­دهند، حال آن که برخی دیگر از شرکت­‌ها امکان پیگیری لحظه­ به لحظه را فراهم می­‌سازند.

خدمات و قوانین شرکت­‌های حمل و نقل هوایی

همانطور که پیش از این اشاره شد، برخی اصول بین‌­المللی در خصوص حمل و نقل هوایی کالا و مرسولات وجود دارند. همچنین برخی از قوانین و کنوانسیون­‌ها هستند که در سطح بین‌­المللی پذیرفته شده‌­ا‌ند. علاوه بر این اسناد بین‌­المللی، هر کشوری نیز راسا نسبت به تنظیم و تصویب قوانین ملی مربوطه اقدام می‌­نماید.

هر شرکت خدماتی که در رابطه با حمل و نقل هوایی کالا و مرسولات فعالیت می‌­کند، ناگزیر است که از قوانین و اسناد ملی و فراملی تبعیت نماید.

اما اینگونه نیست که اسناد مربوطه هیچ­گونه جای مانور و اعمال نظر داخلی را برای شرکت‌­های حمل و نقل قائل نشده باشند.

به همین سبب شرکت­‌های حمل و نقل هوایی می‌­توانند در اسناد داخلی خود، همچون اساسنامه و قراردادهای خود، برخی از حقوق و تعهدات را برای خود و دریافت‌کنندگان خدمات قائل شوند. همچنان که می‌­توانند مقررات و آیین‌­نامه‌­های داخلی را وضع و به ایشان اعلام نمایند.

به عبارت دیگر، شرکت‌­های حمل و نقل هوایی، مادامی که از اسناد بالادستی اعم از ملی یا بین‌­المللی تبعیت کرده و مراتب اطلاع‌­رسانی را به نحو موثر رعایت کرده باشند، در تصویب و تبعیت از قوانین و آیین‌نامه­‌های داخلی خود آزادی عمل دارند.

خدمات نیک پاد دریا در حوزه حمل و نقل هوایی

خدمات نیک پاد دریا در حوزه حمل و نقل هوایی

مجموعه نیک پاد دریا در زمینه حمل و نقل هوایی خدمات ویژه‌ای را برای شما در نظر گرفته است.

استعلام نرخ

با وجود آن که در حمل و نقل بین‌­المللی کالا و مرسولات، تنها کمتر از یک درصد از آن به طریق هوایی منتقل می‌­شود، اما نباید اهمیت این روش حمل را ناچیز شمرد.

در واقع روش حمل هوایی به دلیل ویژگی‌­های منحصر به فرد به ویژه در سرعت انتقال، به میزانی اهمیت دارد که تنها سهم یک درصدی نیز برای سرمایه­‌گذاری­‌های میلیارد دلاری می‌­ارزد.

خدمات_نیک_پاد_دریا_در_حوزه_حمل_و_نقل_هوایی

شرکت نیک پاد با آگاهی از اهمیت استفاده از ناوگان هوایی در انتقال و ارسال کالا و مرسولات، انواع خدمات خود را برای حمل و نقل هوایی کالا و مرسوله نیز فعال ساخته است.

به نحوی که در حال حاضر به کمک کادری متخصص و مجرب و همکاری با خطوط هوایی بزرگ و معتبر دنیا زمینه‌­ساز ارائه سرویس‌­های بسیار رقابتی و متناسب با زمان و بودجه‌های مختلف در هر دو حالت واردات و صادرات هوایی شده است.

از مهم‌­ترین ویژگی­‌های خدمات حمل هوایی کالا توسط شرکت نیک پاد می‌­توان به ارائه سرویس از تمامی فرودگاه‌های بین المللی، حمل بار از درب انبار فروشنده، انجام تشریفات گمرکی در مبدا و مقصد، سرویس‌های ترکیبی گردآوری و تلفیق بار “CONSOLIDATION”، تفکیک قبض انبار و صدور بارنامه HAWB و حمل کالاهای نیازمند کنترل دما (غذایی، دارویی و غیره) اشاره نمود.

مشاوره

آیا برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *